۲۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۲۵۳۳۶ ۳۱ تیر ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۸ دسته: کشاورزی
۰

سیاست های حمایتی روسیه از بخش کشاورزی از چندین سال قبل آغاز شده است اما بعد از اعمال تحریم ها از سوی کشورهای اروپایی و آمریکا، دولت روسیه تصمیم گرفته است از ظرفیت های داخلی بیش از گذشته استفاده نماید.

به گزارش مسیر اقتصاد یکی از نتایج تحریم روسیه توسط کشورهای اروپایی در سال های اخیر تغییر سیاست این کشور در حمایت از تولیدات داخلی کشاورزی بوده که موجب شده میزان صادرات محصولات کشاورزی روسیه افزایش چشمگیری داشته باشد.

از سال ۱۹۹۱ میلادی که کشور روسیه درپی فروپاشی شوروی سابق دوباره ایجاد شد، بخش کشاورزی این کشور دچار افت و نزول بوده است. در آن زمان در طی چندین سال به دلایل مختلفی بخش قابل توجهی از زمین های حاصلخیز روسیه – به بزرگی کل مساحت کشور آلمان – به حال خود رها شدند و تولید کشاورزی این کشور با کاهش شدیدی همراه شد.

گرچه روند افزایش تولید و صادرات محصولات کشاورزی روسیه از سال ۲۰۱۱ میلادی آغاز شده و در طول این سال ها سهم کشاورزی از اقتصاد روسیه روبه افزایش بوده است، اما از سال ۲۰۱۴ میلادی و در پی وضع تحریم کشورهای اروپایی و آمریکا علیه روسیه، شرایط به کلی تغییر کرده است.

در سال ۲۰۱۵ میلادی برای اولین بار درآمد روسیه از صادرات محصولات کشاورزی از درآمد این کشور از صادرات تجهیزات نظامی بیشتر شده است. در این سال روسیه با پیشی گرفتن از آمریکا به بزرگترین تولیدکننده و صادرکننده گندم در جهان تبدیل شده است. همچنین میزان صادرات گندم روسیه به زودی از کل صادرات کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیز پیشی خواهد گرفت. در این میان کشورهای مصر و چین بیشترین سهم را در افزایش صادرات گندم روسیه داشته اند.

سیاست های حمایتی روسیه از بخش کشاورزی از چندین سال قبل آغاز شده است اما بعد از اعمال تحریم ها از سوی کشورهای اروپایی و آمریکا، دولت روسیه تصمیم گرفته است از ظرفیت های داخلی بیش از گذشته استفاده نماید. برای این منظور روسیه نیز تحریم های متقابلی را در بخش کشاورزی علیه کشورهای اروپایی اعمال کرد و سیاست های حمایتی از کشاورزی را بیشتر کرد.

نخست وزیر روسیه در این خصوص گفته است: «روسیه برنامه دارد تا به روند حمایت از بخش کشاورزی ادامه دهد تا این کشور جایگاه خود را به عنوان یکی از اصلی ترین صادرکنندگان محصولات کشاورزی حفظ نماید.» وزیر کشاورزی روسیه نیز تأکید کرده است که بخش کشاورزی میتواند بعد از بخش انرژی به دومین منبع درآمد کشور روسیه تبدیل شود.

منبع: راشا تودی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.