۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۲۵۳۰۱ ۳۱ تیر ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۰ دسته: کشاورزی
۰

با افزایش کشت دیم و مکانیزه کردن تمامی مراحل تولید حبوبات در کشور، تولید حبوبات در سال ۹۵ با رشد ۳۷ درصدی نسبت به سال ۹۲ روبرو شد.

به گزارش مسیر اقتصاد، معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی گفت: با اقدامات صورت گرفته، تولید حبوبات ایران از ۵۰۵ هزارتن در سال ۹۲ با رشد ۳۷ درصدی، به ۶۹۰ هزارتن در سال ۹۵ افزایش یافته است.

عباس کشاورز با اشاره به این که به غیر از عدس، تولید سایر حبوبات، بیش از نیاز کشور است، گفت: در سال ۹۵ نزدیک به هشت هزار تن لوبیا به ارزش ۱۶.۷ میلیون دلار و ۱۶۰۰ تن نخود به ارزش ۱.۲ میلیون دلار به سایر کشورها صادر شده است.

استان های لرستان با ۱۴.۱۴ درصد از تولید، فارس با ۱۲.۲۸ درصد از تولید و کرمانشاه با ۱۰ درصد تولید کشور، بیشترین تولید حبوبات را به خود اختصاص داده اند.

گفتنی است سطح زیر کشت حبوبات در ایران بالغ بر ۵۰۰ هزار هکتار می باشد که از این مقدار ۱۴.۶ درصد به صورت آبی و ۸۵.۵ درصد به صورت دیم می باشــد. در استان لرستان به عنوان بزرگترین تولید کننده حبوبات ایران ۷۵ درصد این محصولات از کشت دیم به دست می آید.

با افزایش تقاضا در بازار داخلی، وزرات جهاد کشاورزی برای افزایش تولید حبوبات در کشور اقدامات فراوانی از جمله تغییر الگوی کشت حبوبات به کشت دیم، مکانیزه کردن مراحل تولید، تهیه و تأمین ماشین آلات لازم، تولید و تدارک بذور اصلاح شده و کشت اراضی آیش انجام داده است.

گفتنی است به طور کلی حبوبات دومین گروه مهم محصولات زراعی پس از غلات به شــمار می روند. متوسط مصرف جهانی حبوبات ۶.۱ کیلوگرم و در ایران مصرف سرانه ۴.۸ کیلوگرم است. در بین کشورهای آسیایی هندوستان به عنوان بزرگترین تولیدکننده و همین طور بزرگترین مصرف کننده حبوبات به تنهایی ۲۶ درصد حبوبات جهان را تولید می کند.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.