۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۲۵۱۸۶ ۲۸ تیر ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۹ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

پیمان پولی دوجانبه چین و آرژانتین به ارزش معادل ۱۰.۳۷ میلیارد دلار برای سه سال دیگر تمدید شد. این دو کشور اولین بار در سال ۲۰۰۹ پیمان پولی دوجانبه منعقد کردند.

به گزارش مسیر اقتصاد بانک مرکزی چین اعلام کرد که پیمان پولی دوجانبه چین و آرژانتین به ارزش معادل ۱۰ میلیارد دلار برای سه سال دیگر تمدید شده است.

طبق توافق بانک مرکزی کشور چین و آرژانتین قرار است دو کشور همچنان به این پیمان پولی که هدف آن استفاده از ارزهای محلی در تجارت دوجانبه است ادامه دهند. ارزش پیمان پولی دو کشور برابر ۷۰ میلیارد یوآن معادل ۱۰.۳۷ میلیارد دلار است.

ابتدا در سال ۲۰۰۹ میلادی بود که کشورهای چین و آرژانتین یک پیمان پولی دوجانبه با یکدیگر منعقد کردند. هدف از این پیمان پولی ابتدا رونق تجارت دوجانبه و پوشش ریسک های بخش مالی دو طرف بوده است.

در سال ۲۰۱۴ میلادی این دو کشور بر سر تمدید این پیمان پولی توافق کردند. طبق این پیمان پولی کشور آرژانتین میتواند از منابع یوآنی برای پرداخت پول محصولات وارداتی خود از چین استفاده نماید. علاوه بر این آرژانتین میتواند منابع ارزی خارجی خود را نیز به جای دلار به شکل یوآنی نگهداری کند.

منابع ارزی خارجی آرژانتین در دو سال گذشته و از زمان سر کار آمدن آقای مائوریسیو ماکری به عنوان رئیس جمهور آرژانتین، از ۲۴.۹ میلیارد دلار به بیش از ۴۲.۲ میلیارد دلار افزایش یافته است. یکی از دلایل عملکرد مثبت ذخایر خارجی آرژانتین استفاده از ظرفیت های پیمان پولی این کشور با چین بوده است.

در روزهای اخیر نیز پیمان پولی دوجانبه کشورهای چین و آرژانتین که سابقه ای ۸ ساله دارد برای دومین بار تمدید شد. این توافق میتواند به تقویت روند بهبود روابط دوجانبه چین و آرژانتین تداوم بخشد و میزان تجارت دو کشور را نیز افزایش دهد.

کشور چین در تلاش است تا با استفاده از پیمان های پولی دوجانبه علاوه بر حذف دلار از تجارت خارجی و تضعیف جایگاه آن در نظام مالی جهانی، جایگاه واحد پولی خود را تقویت نماید و روابط تجاری خود با دیگر کشورهای جهان را بهبود بخشد.

منبع: سی ان بی سی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.