۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۲۴۹۶۸ ۲۶ تیر ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۵ دسته: کشاورزی، ماهی تیلاپیا
۰

پزشکان برزیلی موفق شدند با استفاده از پوست ماهی تیلاپیا بسیاری از افرادی را که به سوختگی دچار شده بودند درمان کنند. این نشان می دهد که تولید ماهی تیلاپیا علاوه بر مزایای اقتصادی، مزایای درمانی نیز به همراه دارد.

ماهی تیلاپیا طی سالهای اخیر وارد سبد غذایی مردم جهان شده است و به این دلیل، تولید آن در کشورهای مختلف رونق گرفته است. با این وجود، تولید این ماهی که در ۱۴۰ کشور جهان نیز تولید می شود و طبق گفته کارشناسان می تواند بیش از ۴ هزار میلیارد تومان سالانه برای کشور درآمدزایی داشته باشد، با مخالفت سازمان محیط زیست روبرو شده است.

این در حالیست که تولید این ماهی علاوه بر مزایای اقتصادی که به ایجاد درآمد، اشتغالزایی و ارزآوری منتهی می شود، مزایای درمانی نیز به همراه دارد.

به گزارش مسیر اقتصاد (مسیر اقتصاد)، پزشکان برزیلی موفق شدند با استفاده از فرآورده های ماهی تیلاپیا دارو بسازند. آنها موفق شدند از پوست این ماهی برای درمان سوختگی استفاده کنند که نتایج اولیه نشان می دهد این کار تاثیر چشمگیری در بهبود بیماران داشته است.

hین درمان نوین توسط گروهی از محققان دانشگاه فدرال سارا در برزیل صورت گرفت که ظرف مدت دو سال به طور جدی در بخش هسته تحقیق و توسعه داروها در این دانشگاه مشغول به کار شدند تا این تکنیک را توسعه دهند.

دکتر ادمار میکزل (جراح پلاستیک)، خوزه فروتا از موسسه یونیت برنز در شهر فورتالزا , مارسلو بورخس از بیمارستان مارکز هماهنگ کننده برای توسعه این پروژه در برزیل بودند.

ماریا داسیلوای ۳۶ ساله زمانی که در محل کارش کنتور گاز منفجر شده بود، دچار سوختگی نوع دو شد و شدیدا رنج می کشید اما با گذاشتن پوست ماهی تیلاپیا بر روی دستان و محل سوختگی او بهبود یافت.

او می گوید ابتدا این کار برایش بسیار عجیب و غریب به نظر می رسید اما سپس مشاهده کرد پوست بدنش در عرض چند دقیقه بهبود زیادی یافته است.

وی گفت: ابتدا با گذاشتن پوست ماهی تیلاپیا بر روی بدن خود احساس کردم در فیلم علمی تخیلی بازی می کنم، ابتدا پوست ماهی واقعا سرد بود، بعد از چند دقیقه که از این کار گذشت دیگر هیچ دردی احساس نمی کردم و احساس سردی و آرامش عجیبی به من دست داد.

وی افزود: با این کار من شگفت زده شدم و خیلی متشکرم چون دیگر بدنم هم حتی بوی سوختگی نمی دهد.

درمان سوختگی ماریو داسیلوا ۱۱ روز به طول انجامید، او یکی از ۵۰ بیمار مبتلا به سوختگی بود که پوست ماهی تیلاپیا بر روی آن آزمایش می شد. اولین طرح پایلوت این آزمایش تحقیقاتی در دسامبر ۲۰۱۶ به پایان رسید.

محققان برزیلی معتقدند تیلاپیا یک نمونه ایده آل در بین تمام ماهیان آبهای شیرین است که می تواند در برابر بیماریهای بسیاری مقاومت داشته باشد، علاوه بر این پزشکان می گویند تجزیه و تحلیل پوست ماهی تیلاپیا نشان می دهد این ماهی حاوی مقادیر زیادی کلاژن نوع ۱ و رطوبت بالاست. بنابراین زمان زیادی طول می کشد تا پوست این ماهی بر زخم بیماران خشک شود.

پزشکان می گویند: ما ماهی ماهی تیلاپیا را کشف کردیم چون به طور قابل توجهی در فرایند بهبود و درمان زخم های شدید ناشی از سوختگی موثر است. پوست ماهی تیلاپیا در حال حاضر تقریبا به همان اندازه که یک کرم موضعی سبب بهبود سوختگی بیماران می شود، کاربرد دارد اما این تکنیک جایگزین مزایای دیگری نیز دارد از جمله کاهش آسیب و درد بیماران مبتلا به سوختگی و این که برخلاف کرم موضعی روزانه احتیاجی به تعویض نیست بلکه با یکبار استفاده کردن تا پایان دوره سوختگی روی بدن می ماند.

منبع: seafoodsource



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.