۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۲۴۵۸۱ ۲۱ تیر ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۶ دسته: دولت و حکمرانی
۰

کارشناسان معتقدند اجرای این قانون موجب خواهد شد که بخشی از اقتصاد هند که اکنون به نوعی در سایه قرار دارد و هیچ مالیاتی پرداخت نمیکند، شفاف و منظم گردد. این مسئله میتواند به طور مؤثر بر افزایش کارایی اقتصاد هند کمک نماید.

به گزارش مسیر اقتصاد یکی از اصلاحات اقتصادی که در سال های اخیر مورد توجه مسئولان کشور هند بوده، اصلاح نظام مالیاتی این کشور به منظور جلوگیری از فرارهای گسترده مالیاتی بوده است. اصلاح صحیح نظام مالیاتی در کنار افزایش میزان دریافتی از مردم و فعالین کسب و کار میتواند با منصفانه نمودن قواعد فعالیت کاری موجب بهبود وضعیت کسب و کار گردد.

گرچه بر منافع بلندمدت چنین طرحی شک و شبهه ای وارد نیست اما در کوتاه مدت اجرای چنین قوانینی با مخالفت شدید مردم مواجه خواهد شد. کارشناسان معتقدند بازدهی اصلی اصلاح نظام مالیاتی هند دست کم از ده سال آینده آغاز خواهد شد چراکه تا آن زمان دولت این کشور مجبور است با چالش های بسیاری برای عملیاتی کردن گسترده این طرح مواجه شود.

قانون اصلاح نظام مالیاتی هند مدتهاست که در مجلس این کشور در حال بحث و بررسی است و نهایتا در ابتدای سال جاری میلادی این قانون با نام «قانون مالیات کالا و خدمات» به تصویب رسیده است. از ابتدای ماه جاری میلادی نیز روند اجرای این قانون جدید آغاز شده است.

طبق قانون جدید بسیاری از پایه‌ها و نرخ های مالیاتی تغییر کرده است. با اینحال این قانون منتقدانی نیز دارد که معتقدند قانون جدید رقابت پذیری اقتصادی شرکت ها را تضعیف میکند و به دلیل افزایش میزان مالیات دریافتی از مردم تلاش ها برای رفع فقر در جامعه را نیز با چالش جدی مواجه می نماید.

هند از سال ۱۹۴۷ میلادی از بریتانیا استقلال یافته است. از آن زمان تاکنون ۷۰ سال میگذرد و در این مدت تغییرات چندانی در نظام مالیاتی هند ایجاد نشده است. تصویب قانون اخیر بزرگترین اصلاح نظام مالیاتی هند در ۷۰ سال گذشته و از زمان استقلال این کشور است.

طبق قانون مالیات کالا و خدمات، دولت هند برای فروش کالاهای مختلف ۴ طبقه مالیاتی در نظر گرفته است. این ۴ طبقه عبارتند از ۵، ۱۲، ۱۸ و ۲۸ درصد. با اینحال خرید کالاهای اساسی همچون گوشت، تخم مرغ و شیر مشمول دریافت مالیات نشده است و از این قانون مستثنی است.

دریافت مالیات از فروش کالا یکی از بخش های این قانون جدید مالیاتی است که اعتراضات فراوانی را در جای جای کشور هند موجب شده است. دریافت مالیات از فروش کالا که تاحدودی کارکرد قانون مالیات بر ارزش افزوده را دارد، به طور واضح موجب گرانتر شدن کالاها و خدمات میشود و از این منظر ایجاد نارضایتی در بین مردم مطابق انتظار بوده است.

اما برخی کارشناسان معتقدند دولت هند باید قبل از اجرایی کردن این قانون شرایط داخلی را به گونه ای که آماده اجرای آن شود، مدیریت میکرد. از این رو ممکن است در کوتاه مدت اجرای چنین قانونی موجب کاهش تولید و مصرف مردم شود و بر رشد اقتصادی کشور هند تأثیر بگذارد. با اینحال شکی در آن نیست که در صورت مدیریت صحیح چالش های پیش رو در بلندمدت اجرای این قانون مزایای زیادی برای اقتصاد هند به همراه خواهد داشت.

از طرف دیگر کارشناسان معتقدند اجرای این قانون موجب خواهد شد که بخشی از اقتصاد هند که اکنون به نوعی در سایه قرار دارد و هیچ مالیاتی پرداخت نمیکند، شفاف و منظم گردد. این مسئله میتواند به طور مؤثر بر افزایش کارایی اقتصاد هند کمک نماید.

از نظر کارشناسان یکسان بودن نرخ های تعیین شده در تمامی ایالت های هند یکی از نقطه ضعف های این قانون محسوب میشود درحالیکه استفاده از نظام مالیاتی طبقاتی و تعیین درصد مختلف برای کالاهای مختلف میتواند مزایایی برای اقتصاد هند داشته باشد.

یکی دیگر از چالش های اجرای این قانون تأثیراتی است که اجرای آن میتواند بر شرکت های کوچک و متوسط داشته باشد. از طرفی بخش قابل توجهی از این شرکت های کوچک و متوسط درحال حاضر هیچ مالیاتی پرداخت نمیکنند و اجرای این قانون میتواند در این بخش از شرکت ها را به طور مالیاتی کشور هند اضافه کند؛ و از طرف دیگر ممکن است با اختلال در فعالیت های این بنگاه ها رشد اقتصادی و اشتغال کشور هند با مخاطره مواجه شود.

نکته مهم دیگر اینکه بخش قابل توجه از روند اجرایی این قانون به صورت الکترونیکی و بدون مراجعه حضوری انجام میگیرد. الکترونیکی کردن دولت از ابتدا یکی از شعارهای اصلی نراندرا مودی، نخست وزیر هند بوده است. اما از آنجا که کشور هند دارای جمعیتی میلیاردی است نرم افزارهای لازم برای مدیریت الکترونیک چنین قانونی بسیار کار دشواری خواهد بود و منتقدان معتقدند نرم افزارهای مورد استفاده از پس این کار بر نخواهند آمد.

به طور کلی میتوان گفت اصلاح نظام مالیاتی یکی از اصلاحات ضروری اقتصاد هند است که تمامی کارشناسان بر فواید بلندمدت این تغییرات بر اقتصاد هند اذعان دارند. اما برای اجرای چنین قانونی لازم است به طور گسترده اطلاع رسانی و آموزش کافی فعالین کسب و کار و مردم هند در دستور کار قرار میگرفت که مسئولان کشور هند تا به حال از آن غافل بوده اند. عدم همراهی و اعتراضات گسترده مردم میتواند در کوتاه مدت مخاطراتی را بر سر راه اجرای این قانون ایجاد نماید.

منبع: سی ان بی سی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.