۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۲۴۰۵۷ ۱۷ تیر ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۰ دسته: کشاورزی
۰

مواد سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی نسبت به امینت غذایی تأکید ویژه ای دارند. یکی از الزامات تأمین امنیت غذایی توجه به مکانیزاسیون کشاورزی است و در این راستا مجلس دولت را مکلف نموده سالانه ۱ درصد مکانیزاسیون کشاورزی را افزایش دهد.

به گزارش مسیر اقتصاد (مسیر اقتصاد)، نیاز به مکانیزاسیون کشاورزی اجتناب ناپذیز است. کشاورزان در گذشته صبح زود در حالی که هنوز هوا تاریک بود عازم زمین می شدند، در معرض آفتاب قرار می گرفتند و پوستشان تیره می شد و دوباره در تاریکی و دیرهنگام به خانه برمی گشتند. با استفاده از ابزارهای جدید همچون تراکتور، کشاورزان می توانند کشت یک هکتار از زمین را در سه ساعت به اتمام برسانند. در حالی که در گذشته ۱۱ روز طول می کشید.

در این راستا رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی از اختصاص خط اعتباری ۱۵ هزار میلیارد ریالی برای توسعه و نوسازی ماشین‌آلات کشاورزی در سال جاری خبر داد و  گفت: سالانه ۲۵ هزار میلیارد ریال تقاضای تسهیلات برای توسعه و نوسازی ماشین آلات کشاورزی وجود دارد.

وی افزود: در چهار سال گذشته بیش از ۵۰ هزار میلیارد ریال (پنج هزار میلیارد تومان) سرمایه گذاری در حوزه مکانیزاسیون صورت گرفته و باعث افزایش تعداد تراکتور به میزان بیش از ۸۰ هزار دستگاه و ۱۸۰ هزار دستگاه انواع ادوات دیگر کشاورزی شده است، همچنین در حوزه مکانیزاسیون برنج از برداشت مکانیزه ۱۵ درصد مزارع شالیزار به ۸۵ درصد رسیدیم و بیش از ۶ هزار میلیارد ریال (۶۰۰ میلیارد تومان) سرمایه گذاری در این زمینه اتفاق افتاد.[۱]

این اقدامات در راستای مواد ۲ و ۳ سیاست های اقتصاد مقاومتی بوده است، چرا که مسیر تولیدی اقتصاد در بخش کشاورزی را به سمت استفاده از اقتصاد دانش بنیان و افزایش بهره وری عوامل تولید هدایت کرده است.

در این مورد سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس در گذشته بیان کرده بود: مجلس دولت را مکلف کرده تا ۲۰ درصد سرمایه ی صندوق حمایت از بخش کشاورزی را  به صادرات محصولات کشاورزی اختصاص داده و از طرف دیگر دولت را برای افزایش درجه مکانیزاسیون بخش کشاورزی موظف کرده تا سالانه حداقل ۱ درصد ضریب مکانیزاسیون کشاورزی را افزایش داده و تا پایان برنامه ششم توسعه ضریب مکانیزاسیون کشاورزی را به حداقل ۵ اسب بخار در هر هکتار افزایش دهد.

افزایش درجه مکانیزاسیون کشاورزی در کنار سیاستهای حمایتی از کشاورزان می تواند این محصولات را در بازارهای داخلی رقابت پذیر کند، چنانچه در دوسال گذشته شاهد بهبود تراز تجاری ایران در بخش کشاورزی بوده ایم.

استقبال کشاورزان از ماشین آلات کشاورزی داخلی

طبق ماده ۷ سیاست های اقتصاد مقاومتی «تأمین امنیت غذا و درمان و ایجاد ذخایر راهبردی با تأکید بر افزایش کمی و کیفی تولید (مواد اولیه و کالا)» لازم است از واردات محصولات مشابه و همچنین واردات ماشین آلات مشابه داخلی جلوگیری شود چرا که به گفته مقام مسئول مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی، کیفیت ماشین آلات کشاورزی داخلی خوب است و از آن استقبال شده است.

این مقام مسئول کم توجهی نسبت به حوزه ماشین آلات کشاورزی را یکی از دلایل نبود سرمایه گذاری در این بخش عنوان کرد و ابراز امیدواری کرد بخش صنعت جایگاه ماشین آلات کشاورزی را احصا کند، چرا که این بخش به طور قطع با صنعتی مثل خودرو متفاوت است و امنیت غذایی و امنیت ملی را برای کشور در پی خواهد داشت.

[۱] خبرگزاری ایرنا کد خبر ۸۲۵۸۹۹۰۷



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.