۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۲۴۰۴۴ ۱۸ تیر ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۷ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

نماینده مجلس گفت: با توجه به عهد شکنی های مکرر آمریکا و کشورهای اروپایی در لغو تحریم های بانکی و سنگ اندازی در مسیر تجارت ایران، بهترین راهکار استفاده از ظرفیت پیمان های پولی جهت مراودات تجاری با کشورهای دیگر است.

حجت الاسلام والمسلمین سید ناصر موسوی لارگانی نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با مسیر اقتصاد (مسیر اقتصاد)، در خصوص پیمان های پولی گفت: با آنکه استفاده از ظرفیت پیمان های پولی به صورت قانون در برنامه ششم توسعه مطرح شده است، اما دولت تاکنون آیین نامه های مرتبط با پیمان های پولی را ابلاغ نکرده و به این قانون عمل نکرده است.

موسوی لارگانی گفت: بحث اجرا و استفاده از ظرفیت پیمان های پولی حتی قبل از اینکه به صورت قانون در برنامه ششم توسعه وارد شود، مطرح بوده است ولی از آنجایی که دولت اعتقاد چندانی به اجرای این بحث نداشته، هیچ فعالیت مؤثری در این زمینه نکرده است. بنابراین تحت این شرایط بود که نمایندگان اجرای پیمان های پولی را به صورت قانون در برنامه ششم توسعه مصوب نمودند.

وی افزود: از دیگر دلایل اصلی تصویب قانون پیمان های پولی این بود که کشورهای اروپایی و آمریکا با توجه به اینکه صاحبان دلار و یورو هستند، با تهدید و ایجاد محدودیت، مانع از مبادلات ایران در سطح بین المللی می شدند و از انتقال درآمدهای ارزی به داخل کشور جلوگیری می کردند.

وی در ادامه گفت: به عنوان نمونه کشورهای هند و چین علیرغم اینکه نفت را از ایران خریداری کرده اند، ولی برای انتقال پول نفت به حساب های ایران با مشکل مواجه هستند و این امر موجب بلوکه شدن درآمدهای نفتی ایران شده است.

وی با بیان اینکه به دلیل وجود چنین مشکلاتی مقرر شد تا در مبادلات بین ایران و کشورهایی مثل ترکیه، هند، چین و سایر کشورهای طرف تجاری، ارزهای ملی کشورهای درگیر تجارت بکار گرفته شده و استفاده از دلار و یورو کنار گذاشته شود، گفت: اما این مسئله توسط دولت، قبل از برنامه ششم توسعه اجرا نشد و در حال حاضر نیز که به صورت قانون در برنامه ششم وارد شده بازهم از جانب دولت با تعلل و کوتاهی مواجه شده است.

موسوی لارگانی گفت: بعد از برجام قرار بود تا کلیه تحریم های بانکی لغو شود، ولی تا حال حاضر هیچ کدام از بانک های بزرگ اروپایی حاضر به مراوده با بانک های ایرانی نشده اند و کماکان مشکل مراودات پابرجاست. علاوه براین تحریم های جدید بانکی نیز در حال اعمال می باشد و این مسئله تجارت و اقتصاد کشور را با مشکل مواجه کرده است.

وی در پایان گفت: با توجه به عهد شکنی های مکرر آمریکا و کشورهای اروپایی در لغو تحریم های بانکی، بهترین راهکار این است که از ظرفیت پیمان های پولی جهت مراودات تجاری با کشورهای طرف تجاری استفاده کنیم.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.