۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۲۳۳۳۳ ۱۰ تیر ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۵ دسته: کشاورزی
۰

سعیدی گفت: بخش بازرگانی کشاورزی نباید دوباره از این وزراتخانه جدا شود، چرا که چند سال پیش با یک کار کارشناسی این تصمیم گرفته شده است.

محمد اسماعیل سعیدی نماینده مردم تبریز در گفتگو با مسیر اقتصاد (مسیر اقتصاد) در رابطه با تفکیک وزارت بازرگانی از وزارت جهاد کشاورزی گفت: جزئیات و چگونگی تفکیک مهم است.

سعیدی افزود: باید اهداف مورد پیگیری این طرح را مشاهده کنیم که آیا قرار است در جهت تقویت تولید داخلی و افزایش بهره وری قرار بگیرد یا به بدتر شدن این وضعیت کمک کند. چرا که ما باید تصمیمی در این رابطه بگیریم که در جهت تقویت خدمات و تولید داخلی باشد.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تمرکز بخش بازرگانی محصولات کشاورزی در وزارت جهاد کشاورزی گفت: نباید دوباره به وضعیت سابق برگردیم و با به وجود آوردن یک تشیکلات دیگر مقدمات واردات را فراهم کنیم.

وی افزود: بخش بازرگانی کشاورزی نباید دوباره از این وزراتخانه جدا شود، چرا که چند سال پیش با یک کار کارشناسی این تصمیم گرفته شده است.

این نماینده مجلس در ادامه خاطرنشان کرد: در حال حاضر نتایج مشخص شده و وضع تراز تجاری ایران و تنظیم بازار رو به بهبود است. همچنین بخش زیادی از مشکلات در این بخش کاهش پیدا کرده و توسط وزارت جهاد کشاورزی مدیریت شده است.

سعیدی گفت: نیازی به تشکیل وزارت بازرگانی در حال حاضر وجود ندارد و درصورت احیای دوباره آن نباید اجازه بدهیم بخش بازرگانی کشاورزی از وزارت جهاد کشاورزی جداشود، چرا که صدمات جبران ناپذیری در این حوزه خواهیم دید.

وی در ادامه افزود: این تفکیک مخالف مصلحت کشاورزی بوده و به زنجیره تولید و عرضه و مصرف کشاورزی صدماتی وارد خواهد کرد.

ایشان در رابطه با وضعیت فعلی وزرات جهاد کشاورزی و بخش بازرگانی آن گفت: این وزارتخانه توانست در زمینه خودکفایی بعضی محصولات و کنترل واردات و مدیریت صادرات موفقیت هایی بدست بیاورد. البته انتظار از وزارت جهاد کشاورزی بیش از وضع فعلی بود.

سعیدی در مورد تصمیم گیری کمیسیون ها در این رابطه گفت: همان طور که درگذشته هم روال بر این قرار بوده است، احتمالا کمیسیون مشترک ویژه ای تشکیل خواهد شد، چرا که موضوع مربوطه دارای ابعاد مختلفی بوده و نیاز است نظر همه ی کمیسیون ها در تصمیم گیری لحاظ شود. 

این نماینده مجلس در ادامه بیان کرد: وزارت جهاد کشاورزی باید سیاست های اصلی کشاورزی را تنظیم نماید تا از بروز سردرگمی در کشور جلوگیری شود.

سعیدی همچنین در رابطه با چابکی وزارت جهاد کشاورزی بعد از قانون تمرکز گفت: یکی از عوامل موفقیت در دفاع مقدس وحدت فرماندهی بود و در حال حاضر نیز باید از این اصل استفاده کنیم.

وی بیان کرد: یکی از اشکالات اساسی فعلی کشور پراکنده بودن مراکز تصمیم گیری است. اکنون که تمرکز تصمیم گیری در وزارت جهاد کشاورزی ایجاد شده عده ای در صدد پراکنده کردن آن هستند. پراکندگی قدرت تصمیم گیری در کشور همواره باعث بی مسئولیتی شده و ناهماهنگی به وجود آورده است و برای حل این مشکلات مجبور به ایجاد شوراها و کمیته های مختلف شده ایم.

این نماینده مجلس در ادامه افزود: اگر وحدت فرماندهی را از وزارت جهاد کشاورزی به هر بهانه ای مثلا چابک سازی بگیریم و به تشکیلات دیگر منتقل کنیم، مطمئن باشید که ضربه خواهیم خورد.

سعیدی بیان کرد: این وزارتخانه از مقدار تولید و سطح نیاز کشور بطور دقیق اطلاع دارد و چنانچه بازرگانی همین محصولات را به وزارتخانه ی دیگر بدهیم، وزارتخانه جدید باتوجه به سیاست های خود اقدام به واردات محصولات مدنظر خود خواهد کرد که نتیجه آن عقب گرد کشور در تولید خواهد بود.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: بخش کشاورزی دارای کم وکاستی هایی بوده، ولی نباید دوباره به وضعیت قبل از قانون تمرکز برگردیم و بخش بازرگانی را از این وزارتخانه جدا کنیم؛ باید ضعفها را برطرف کنیم، نه اینکه صورت مسئله را پاک کنیم.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.