۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۲۲۶۷۹ ۳۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۲ دسته: کشاورزی
۰

روسیه اعلام کرده است درصورتی که اتحادیه اروپا تحریم‌های خود علیه روسیه را لغو نماید، این کشور نیز متقابلا تحریم‌هایی که علیه اتحادیه اروپا وضع نموده است را لغو خواهد کرد؛ اما در این صورت نیز سیاست‌های حمایتی که در این مدت برای بخش کشاورزی در نظر گرفتهه شده همچنان ادامه خواهد داشت.

به گزارش مسیر اقتصاد روسیه اعلام کرده است درصورتی که اتحادیه اروپا تحریم‌های خود علیه روسیه را لغو نماید، این کشور نیز متقابلا تحریم‌هایی که علیه اتحادیه اروپا وضع نموده است را لغو خواهد کرد؛ اما در این صورت نیز سیاست‌های حمایتی که در این مدت برای بخش کشاورزی در نظر گرفته شده همچنان ادامه خواهد داشت.

رابطه روسیه و کشورهای غربی از سال ۲۰۱۴ میلادی و بعد از الحاق شبه جزیره کریمه به خاک روسیه بعد از برگزاری همه پرسی، به شدت تیره و تار شد، چراکه تا آن زمان کریمه جزء خاک کشور اوکراین محسوب میشد. از آن زمان ابتدا اتحادیه اروپا و آمریکا اقدام به وضع تحریم علیه روسیه نمودند و روسیه نیز متقابلا تحریم‌هایی علیه این کشورها وضع نمود.

تحریم‌های روسیه علیه کشورهای اروپایی و آمریکایی عمدتا مربوط به حوزه محصولات کشاورزی بود و واردات این محصولات را از کشورهای غربی با محدودیت همراه ساخت. در مقابل روسیه تصمیم گرفت برای رونق بیشتر تولیدات کشاورزی و کاستن از وابستگی به واردات محصولات کشاورزی، حمایت داخلی از تولید این محصولات را افزایش دهد.

برای این منظور از زمان وضع تحریم‌های متقابل، روسیه از فرصت به وجود آمده استفاده کرده و برنامه‌های ویژه‌ای برای حمایت از بخش کشاورزی در نظر گرفته است. درحال حاضر نیز روسیه اعلام کرده است حاضر است در صورت لغو تحریم‌ها از سوی کشورهای غربی، این کشور نیز تحریم‌های متقابل خود را لغو نماید، اما حاضر نیست برنامه‌های حمایتی خود از بخش کشاورزی را به زمان پیش از تحریم‌ها کاهش دهد.

ولادیمیر پوتین در این خصوص گفته است: «در زمان شروع تحریم‌ها تهیه میوه و سبزیجات کافی یکی از مشکلات اصلی اقتصاد روسیه بود. با اینحال با وجود کمبود تولید داخلی این محصولات، روسیه هرگونه واردات را با محدودیت جدی مواجه کرد. ما این کار را برای تقویت تولید داخلی این محصولات انجام دادیم. تلاش ما این بود که میزان تولید داخلی محصولاتی مانند گوشت، میوه و سبزیجات بتواند تمامی نیاز داخلی را پوشش دهد.»

با اینحال پوتین تأکید کرده است تلاش دولت رساندن تولیدات بخش کشاورزی به سطح رقابتی است تا محصولات تولید داخلی این کشور از نظر قیمت و کیفیت بتوانند با رقبای خارجی رقابت نمایند.

روسیه تأکید دارد که حمایت‌های بخش کشاورزی به صورت غیرمستقیم انجام می‌گیرد و از این منظر با سیاست‌های سازمان تجارت جهانی تداخل ندارد. در عین حال مسکو همچنین تهدید کرده است اگر کشورهای غربی تحریم‌های خود علیه روسیه را لغو ننمایند، روسیه علیه این کشورها در سازمان تجارت جهانی اقامه دعوا خواهد کرد.

منبع: اسپوتنیک



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.