۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۲۲۲۸۱ ۲۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۸ دسته: تجارت دوجانبه، تجارت و دیپلماسی
۰

روسیه و هند توافق کردند که کنار گذاشتن دلار به عنوان ارز واسط و ساماندهی تجارت دوجانبه با ارزهای ملی را به زودی در دستور کار قرار دهند.

به گزارش مسیر اقتصاد روسیه و هند توافق کردند که کنار گذاشتن دلار به عنوان ارز واسط و ساماندهی تجارت دوجانبه با ارزهای ملی را به زودی در دستور کار قرار دهند.

کنفرانس جهانی سنت پترزبورگ روسیه یک کنفرانس جهانی در حوزه مسائل اقتصادی است و عملا به منظور تقابل با کنفرانس جهانی داووس از سوی روسیه پایه‌گذاری شده است. هفته گذشته این کنفرانس با حضور سران بسیاری از کشورهای دنیا در چند روز در روسیه برگزار شد.

کنفرانس اقتصادی سنت پترزبورگ در سال‌های اخیر اهمیت زیادی در اقتصاد جهانی پیدا کرده و بسیاری از کشورها در این کنفرانس اقدام به انعقاد قراردادهای تجاری مهم می‌نمایند.

یکی از اتفاقات مهم کنفرانس امسال سنت پترزبورگ، انعقاد توافقنامه‌های تجاری و مالی بین روسیه و هند بود. کشورهای روسیه و هند در حاشیه این کنفرانس بر سر گسترش روابط تجاری از طریق انعقاد قراردادهای تجاری دوجانبه و همچنین حذف دلار و استفاده از پول‌های ملی در تجارت دوجانبه به توافق رسیدند.

روسیه درحال حاضر عضوی از اتحادیه اقتصادی اوراسیا است و به همین دلیل این کشور نمیتواند به تنهایی برای تجارت با دیگر کشورها تصمیم بگیرد. اما از آنجا که دیگر کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا با سیاست‌های روسیه همخوانی دارند، چنانچه روسیه و هند بتوانند به یک توافق تجاری و پولی دست یابند، دیگر کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا نیز این توافق را تأیید خواهند کرد.

طبق مذاکرات انجام شده بین نماینده تجاری اتحادیه اقتصادی اوراسیا و وزیر صنعت و تجارت هند، این اتحادیه به رهبری روسیه و هند بر سر برقراری تجارت آزاد دوجانبه به توفق رسیده‌اند. گرچه روسیه و هند هنوز بر سر جزئیات مذاکره نکرده و به توفق نرسیده‌اند اما این دو کشور یک توافقنامه مشترک برای استفاده از ارزهای ملی در تجارت دوجانبه و کاهش وابستگی به ارزهای واسط نیز منعقد کرده‌اند.

کشورهای روسیه و هند از اقتصادهای بزرگ دنیا هستند که هر دو عضو گروه بریکس هستند. حرکت این دو کشور به سمت حذف دلار در تجارت میتواند تأثیر جدی در کاهش سلطه دلار در تجارت جهانی داشته باشد.

منبع: دیلی اکونومیست



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.