۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۲۲۱۸۸ ۲۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۵ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

در نشست اخیر سازمان همکاری شانگهای کشورهای هند و پاکستان به عضویت کامل این سازمان درآمدند. این درحالیست که چین اخیرا از عضویت ایران در این سازمان حمایت کرده است.

به گزارش مسیر اقتصاد در نشست اخیر سازمان همکاری شانگهای کشورهای هند و پاکستان به عضویت کامل این سازمان درآمدند. این درحالیست که چین اخیرا از عضویت ایران در این سازمان حمایت کرده است.

کشورهای هند و پاکستان درحالی به عضویت کامل سازمان همکاری شانگهای درآمدند که روند عضویت این کشورها از دو سال قبل آغاز شده بود.

سازمان همکاری شانگهای یک سازمان منطقه‌ای به رهبری کشور چین است که برای مقابله با تهدیدات نظامی و غیر نظامی منطقه‌ای و به طور خاص تقابل با پیمان ناتو تشکیل شده است.

دو کشور هند و پاکستان اختلافات زیادی بر سر مسائل منطقه‌ای دارند و عضویت همزمان این کشورها در سازمان همکاری شانگهای نکته‌ای تعجب برانگیز است. این درحالیست که عضویت کشور هند در این سازمان از سوی کشور روسیه به شدت مورد تأکید بوده و پیگیری میشده ولی در مورد کشور پاکستان روابط خوب این کشور با چین در نهایت منجر به عضویت این کشور در سازمان شانگهای شده است.

تمرکز سازمان همکاری شانگهای بر روی مسائلی همچون مبارزه با تروریسم، امنیت ملی و حوزه دفاعی و نظامی است. اما از آنجا که این مسائل ارتباط تنگاتنگی با تعاملات تجاری کشورها دارند، عضویت کشورهای منطقه شرق و مرکز آسیا در این سازمان میتواند تأثیری بسزا در روابط این کشورها با دیگر کشورهای منطقه داشته باشد.

یکی از انگیزه‌های اصلی کشور هند، به عنوان یکی از مصرف کنندگان و واردکنندگان عمده انرژی در دنیا، برای عضویت در سازمان همکاری شانگهای تقویت روابط با کشور روسیه و دسترسی آسانتر به منابع نفت و گاز این کشور است. با اینحال کشور هند روابط مناسبی با چین ندارد و به نظر نمیرسد عضویت این کشور در سازمان همکاری شانگهای بتواند بهبود قابل توجهی در روابط این دو کشور ایجاد نماید.

از طرف دیگر پاکستان امیدوار است بتواند با عضویت در این سازمان روابط اقتصادی خود با چین را گسترش دهد و از این منظر به منافع اقتصادی و تجاری بیشتری دست یابد.

با عضویت هند و پاکستان تعداد کشورهای عضو در سازمان همکاری شانگهای به ۸ کشور رسید. کشورهای چین، روسیه، قزاقستان، ازبکستان، تاجیکستان و قرقیزستان پیش از این عضو این سازمان بودند. علاوه بر این ۴ کشور ایران، بلاروس، مغولستان و افغانستان نیز به عنوان عضو ناظر در نشستهای سازمان همکاری شانگهای شرکت می‌کنند.

این درحالیست که هفته گذشته چین و روسیه برای چندمین بار اعلام کردند از عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای حمایت میکنند و به نظر میرسد گزینه بعدی این سازمان برای تکمیل روند عضویت کشور ایران است.

منبع: آمریکن اینترست و رویترز



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.