۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۲۱۳۳ ۱۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۸ دسته: کشاورزی
۰

در سال گذشته کاهش چشمگیر میزان واردات محصولات غذایی و کشاورزی در کنار کاهش قیمت این محصولات در بازارهای جهانی، یکی از دلایل اصلی کاهش ۲۲ درصدی میزان واردات کل کشور بوده است که باعث شد با وجود کاهش صادرات غیرنفتی، تراز تجاری کشور پس از سال‌ها مثبت شود.

به گزارش مسیر اقتصاد در سال گذشته میزان کل واردات کشور با کاهش ۲۲.۵ درصدی به ۴۱.۵ میلیارد دلار رسید. کاهش میزان واردات به قدری زیاد بود که با وجود کاهش میزان صادرات غیرنفتی، تراز تجاری کشور پس از سال‌ها مثبت شد. اما در این میان کاهش چشمگیر واردات محصولات کشاورزی و غذایی، یکی از دلایل اصلی کاهش میزان واردات کشور بوده است. در جدول زیر آمار مقایسه‌ای میزان واردات محصولات غذایی(شامل محصولات دامی، کشاورزی و فرآورده‌های آن‌ها) به همراه آمار کل واردات کشور نشان داده شده است.

1

همانطور که از جدول بالا مشخص است میزان واردات محصولات غذایی در سال گذشته از نظر وزنی، بالغ بر ۳.۹ میلیون تن و از نظر قیمتی ۲.۹ میلیارد دلار کاهش یافته است و این مسئله از دلایل اصلی کاهش واردات کل کشور بوده است.

اما در بین کالاهای کشاورزی، واردات محصولاتی چون گندم و برنج، با بیشترین کاهش میزان واردات مواجه شده‌اند. در جدول زیر آمار مقایسه‌ای میزان واردات برخی از مهم‌ترین محصولات کشاورزی و غذایی نشان داده شده‌است.

2

همانطور که از جدول فوق مشخص است، میزان واردات اغلب محصولات کشاورزی و غذایی کاهش یافته است. در این میان کاهش واردات گندم و برنج حدود ۵۰ درصد بوده است.

نکته قابل تأمل اینکه در سال گذشته قیمت جهانی اغلب محصولات کشاورزی کاهشی بوده و به همین دلیل میزان واردات آن‌ها از نظر قیمتی بیشتر از مقدار وزنی کاهش یافته است. به عنوان نمونه میزان واردات ذرت در سال گذشته از نظر وزنی تقریبا ثابت بوده است ولی کاهش قیمت این محصول در بازارهای جهانی موجب شده میزان واردات آن از نظر ارزش دلاری ۱۹ درصد کاهش را نشان دهد، همچنین میزان واردات کره و شیرخشک از نظر وزنی اندکی افزایش یافته ولی در عین حال از نظر قیمتی با کاهش همراه بوده است. در مورد اغلب محصولات کشاورزی و غذایی نیز این مسئله برقرار است.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.