۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۲۰۸۴۲ ۱۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۰ دسته: انرژی
۰

طبق آمار سازمان جهانی انرژی‌های تجدیدپذیر در سال ۲۰۱۶ میلادی تعداد افرادی که در سراسر جهان در این حوزه مشغول فعالیت بودند با ۱.۱ درصد افزایش به ۹.۸ میلیون نفر رسید.

به گزارش مسیر اقتصاد طبق آمار سازمان جهانی انرژی‌ های تجدیدپذیر در سال ۲۰۱۶ میلادی تعداد افرادی که در سراسر جهان در این حوزه مشغول فعالیت بودند با ۱.۱ درصد افزایش به ۹.۸ میلیون نفر رسید.

گرچه نرخ رشد شاغلین حوزه انرژی‌ های تجدیدپذیر در سال‌های اخیر کاهش یافته اما روند آن همچنان افزایشی است. علاوه بر این در دو بخش اصلی تولید انرژی با استفاده از سلول‌های نوری و همچنین انرژی باد روند افزایشی بیشتری مشاهده میشود.

در حوزه تولید انرژی‌های تجدیدپذیر اشتغال افراد علاوه بر بخش تولید محصولات مورد استفاده در نیروگاه‌ها دسته‌های مختلف دیگری ازجمله نصب و راه‌اندازی، کارکردهای معمول روزانه و تعمیر و نگهداری را نیز شامل میشود. با اینحال رشد اشتغال در بخش تولید محصولات بیش از دیگر حوزه‌ها بوده است.

همچنین افزایش اشتغال حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر به طور خاص در کشورهای درحال توسعه بیشتر از میانگین جهانی بوده است.

در نمودار زیر روند افزایشی میزان اشغال حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر از سال ۲۰۱۲ تا سال ۲۰۱۶ میلادی نشان داده شده است.

در سال ۲۰۱۶ میلادی بخش انرژی‌های خورشیدی با ۳.۰۹ میلیون بیشترین سهم را در اشتغال حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر داشته و بعد از آن سوخت‌های زیستی با ۲.۷ میلیون و انرژی بادی با ۱.۲ میلیون قرار دارند.

در نمودار زیر آمار تفکیکی ایجاد اشتغال در حوزه‌های فناوری مختلف نیز نشان داده است.

بدون در نظر گرفتن بخش نیروگاه‌های بخار مجموع اشتغال دیگر بخش‌های انرژی‌های تجدیدپذیر ۸.۳ میلیون نفر است. در این میان کشورهای چین، برزیل، آمریکا، هند، ژاپن و آلمان بیشترین سهم را از اشتغال این حوزه به خود اختصاص داده‌اند. در نمودار زیر سهم هریک از کشورهای جهان از اشتغال ۸.۳ میلیون نفری حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر(با در نظر نگرفتن بخش نیروگاه‌های بخار) نشان داده شده است.

در سال ۲۰۱۶ میلادی سهم کشورهای آسیایی از اشتغال این حوزه نیز ۶۲ درصد است درحالیکه در سال ۲۰۱۳ این سهم ۵۰ درصد بوده است.

طبق پیش‌بینی‌های سازمان جهانی انرژی‌های تجدیدپذیر به دلیل افزایش نگرانی‌ها از تولید انرژی در دیگر حوزه‌های، میزان اشتغال حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر افزایش چشمگیری خواهد داشت به طوریکه تا سال ۲۰۳۰ میلادی ۲۴ میلیون نفر در این حوزه مشغول فعالیت خواهند بود.

منبع: بلومبرگ



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.