۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۲۰۵۶۹ ۰۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۵ دسته: تجارت و دیپلماسی، راه ابریشم چین کارشناس: میرهادی رهگشای
۰

کشور هند اعلام کرده است که به دلیل نگرانی‌های امنیتی و مشکلات تمامیت ارضی در پروژه جاده ابریشم جدید با چین مشارکت نمیکند؛ این درحالیست که هر ۶ همسایه هند حضوری فعال در این پروژه دارند و با چین همکاری می‌کنند.

به گزارش مسیر اقتصاد کشور هند تاکنون ترجیح داده است که در پروژه جاده ابریشم چین مشارکتی نداشته باشد و به همین منظور در نشست‌های این پروژه بزرگ شرکت نکرده است. به نظر میرسد دلیل اصلی هند برای این کار نگرانی‌های امنیتی و مشکلات مرزی با چین باشد. کشورهای هند و چین مدتهاست که در تعیین دقیق مرز بین خود مشکلاتی دارند و هنوز نتوانسته‌اند این مشکلات را بر طرف نمایند.

این درحالیست که ۶ کشور همسایه هند در پروژه بزرگ جاده ابریشم جدید مشارکت دارند و در این خصوص با کشور چین تفاهم نامه‌های زیادی را منعقد نموده‌اند. تنها در نشست ماه جاری جاده ابریشم که در چین برگزار شد شش کشور پاکستان، سری لانکا، نپال، بنگلادش، میانمار و افغانستان، که همگی همسایگان کشور هند هستند، ۲۰ قرارداد جدید ساخت و توسعه زیرساخت با کشور چین منعقد کردند.

همچنین این کشورها از چین درخواست کرده‌اند تا در تأمین مالی پروژه‌های زیرساختی، نیروگاهی، بانکی و خدمات مالی به آن‌ها کمک نماید. این درحالیست که حضور گسترده چین در کشورهای همسایه هند بر نگرانی‌های این کشور افزوده است.

مقامات هندی حضور در نشست دو روزه پروژه جاده ابریشم جدید را رد کردند و در سخنان خود اعلام کردند که از همکاری کشورهای چین و پاکستان در زمینه ساخت کوریدور چین-پاکستان، که از سواحل پاکستان تا چین امتداد دارد، نگران هستند؛ چراکه بخشی از این کوریدور از زمینی عبور میکند که هند ادعای مالکیت آن را دارد.

از طرف دیگر کشور چین کوریدور چین-پاکستان را به عنوان نشانه‌ای از پیشرفت پروژه بزرگ جاده ابریشم جدید میداند و بر اتمام آن اصرار دارد. در نشست اخیر نیز دو کشور چین و پاکستان ۱۰ توافقنامه جدید دیگر در زمینه تکمیل این کویدور منعقد کرده‌اند.

کوریدور چین-پاکستان از بندر کشمیر در جنوب پاکستان آغاز میشود و در ادامه با عبور بخش‌های مختلف خاک پاکستان وارد خاک کشور چین میشود. علاوه بر این کشور پاکستان یکی از کشورهایی است که در تمامی نشست‌های مربوط به پروژه جاده ابریشم با بلندترین هیئت‌های اجرایی شرکت میکند و حضوری فعال در این زمینه دارد. در نشست اخیر این پروژه در چین نیز نخست وزیر این کشور به همراه چندین وزیر و استاندار حضور یافته بود.

کشور هند تا به حال چندین باز در خصوص کوریدور چین-پاکستان به کشور چین هشدار داده است. این نگرانی‌ها موجب شد کشور هند در حاشیه اجلاس کشورهای گروه بریکس در سال گذشته با کشور چین در این خصوص مذاکره نماید.

در آن زمان وزیر خارجه هند خطاب به مقامات چینی در خصوص کوریدور چین-پاکستان گفته بود: «کشور هند درخصوص مسائل مربوط به تمامیت ارضی خود بسیار حساس است. بنابراین انتظار این است که درخصوص دیگر کشورها نیز نگرانی‌های دیگر کشورها را در نظر بگیرد.»

کشورهای همسایه چین و هند از مشاکرت در پروژه جاده ابریشم جدید سود میبرند. به طور مثال کشور پاکستان میتواند با استفاده از این پروژه و به طور خاص کوریدور چین-پاکستان، مشکلات زیرساختی خود در مناطق آزاد تجاری و بنادر را مرتفع نماید. کشور پاکستان میتواند با استفاده از ظرفیت‌هایی که دارد در آینده نزدیک به جمع کشورهایی که نرخ رشد بالایی دارند بپیوندد.

بنابراین طبیعی است که همسایگان کشور هند بخواهند در پروژه جاده ابریشم جدید با چین همکاری داشته باشند؛ چراکه آن‌ها به منابع مالی و دانش فنی کشور چین برای پیشرفت کشور خود نیاز دارند. از این رو انتظار میرود که کشورهای همسایه هند، این کشور را برای همکاری در پروژه جاده ابریشم چین متقاعد نمایند. در این خصوص زمزمه‌هایی در زمینه طراحی یک کوریدور دیگر که از کشورهای هند، نپال و چین می‌گذرد مطرح شده که میتواند مزایای زیادی برای اقتصاد هند داشته باشد.

منبع: فایننشال اکسپرس



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.