۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۹۴۲۰ ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۴ دسته: انرژی
۰

بزرگترین تولیدکنندگان نفت در حال آماده سازی برای تمدید قرارداد کاهش تولید تا سال آینده میلادی هستند. تمدید این قرارداد میتواند مازاد عرضه موجود در بازار را از بین ببرد و قیمت نفت را بهبود بخشد.

به گزارش مسیر اقتصاد وزیر انرژی عربستان و روسیه در دیدار اخیر خود به توافق رسیدند که اقدامات لازمی برای ثبات بخشی به بازار نفت را در دستور کار قرار دهند.

در پایان سال گذشته میلادی کشورهای عضو اوپک به همراه بزرگترین تولیدکنندگان غیر اوپکی توافق کردند که به منظور ثبات بخشی به بازار نفت جهانی به مدت ۶ ماه میزان تولید خود را ۱.۸ میلیون بشکه در روز کاهش دهند. در حال حاضر این توافق در حال نزدیک شدن به روزهای پایانی است.

وزیران انرژی روسیه و عربستان در اولین گام به این توافق رسیدند که قرارداد کاهش تولید را برای دست کم ۹ ماه دیگر تمدید نمایند. آن ها اکنون باید رضایت دیگر تولیدکنندگان نفت را برای تمدید قرارداد کاهش تولید جلب نمایند.

اما همین توافق اولیه بین وزیران انرژی روسیه و عربستان موجب شد تا در یک روز قیمت نفت ۳ درصد افزایش یابد و بیشتر از ۴۹ دلار قیمت گذاری شود. در سال گذشته نیز توافق کاهش تولید موجب شد قیمت هر بشکه نفت ۲۶ دلار افزایش یابد و به بیش از ۵۰ دلار برسد.

چنانچه کشورهای تولیدکننده نفت بار دیگر قرارداد کاهش سقف تولید را تمدید نمایند، این پیام را به فعالین بازار نفت ارسال میکنند که مازاد عرضه نفت به کلی از بین خواد رفت. در این صورت میتوان اطمینان داشت که قیمت نفت تا اوایل سال آینده میلادی به کمتر از ۵۰ دلار نرسد.

با اینحال تولید نفت آمریکا که در سال‌های گذشته افزایش یافته میتواند دقیقا در جهت عکس تمدید قرارداد کاهش تولید عمل نماید. اوپک در آخرین گزارش خود اذعان کرده بازار نفت هم اکنون نیز با مازاد عرضه مواجه است و از دیگر تولیدکنندگان از جمله آمریکا درخواست کرده تولید خود را کاهش دهند.

منبع: سی‌ان‌ان



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.