۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۸۸۱۹ ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۴ دسته: تجارت و دیپلماسی کارشناس: میرهادی رهگشای
۰

واردات خودرو در سال ۱۳۹۵ از لحاظ وزنی ۴۵ درصد، از لحاظ تعداد ۴۹ درصد و از لحاظ قیمت ۶۳ درصد رشد داشته است.

به گزارش مسیر اقتصاد طبق آمار گمرک جمهوری اسلامی از تجارت خارجی ایران در سال ۱۳۹۵، میزان میزان واردات کشور در این مدت با افزایش ۵.۲ درصدی به ۴۳.۷ میلیارد دلار رسیده است. در این میان اما افزایش میزان واردات «انواع خودرو سواری»، «قطعات منفصله تولید خودرو» و «لوازم یدکی خودرو» نقشی اساسی در افزایش واردات در سال گذشته داشته است.

طبق آمار گمرک جمهوری اسلامی در سال ۱۳۹۵ میزان واردات خودرو در سال گذشته با افزایش ۶۳ درصدی نسبت به سال قبل از آن به بیش از ۲ میلیارد دلار رسیده است. همچنین میزان واردات قطعات منفصله تولید خودرو نیز با افزایش ۵۱ درصدی به ۱.۹۵ میلیارد دلار رسیده و واردات لوازم یدکی خودرو نیز با افزایش ۲۵ درصدی به بیش از ۶۰۰ میلیون دلار رسیده است.

افزایش چشمگیر واردات خودرو موجب شده است در سال گذشته این کالا بار دیگر به صدر کالاهای وارداتی ایران بازگردد.

در جدول زیر میزان افزایش واردات خورو، قطعات منفصله تولید خودرو و لوازم یدکی در سال ۱۳۹۵ نشان داده شده است.

چنانچه در جدول فوق مشخص است میزان واردات همین سه قلم کالا بالغ بر ۴.۵۷ میلیارد دلار بوده و ۱۰.۵ درصد از کل واردات کشور را تشکیل داده است.

طبق آمار گمرک در سال گذشته حدود ۷۷ هزار خودرو سواری وارد کشور شده که در مقایسه با سال گذشته ۴۹ درصد افزایش داشته است.

در جدول زیر آمار مقایسه‌ای واردات خودرو سواری در دو سال اخیر نشان داده شده است:

چنانچه از جدول فوق مشخص است میزان افزایش قیمتی خودروهای وارداتی در سال گذشته بیشتر از میزان افزایش وزنی و تعداد خودروها بوده است. این بدان معنی است که در سال گذشته بر میزان واردات خودروهای با قیمت بیشتر افزوده شده است. بررسی‌های بیشتر نشان میدهد که علت اصلی این مسئله افزایش قابل توجه واردات خودروهای هیبریدی در سال گذشته بوده است.

طبق آمار گمرک جمهوری اسلامی در سال ۱۳۹۵ کشورهای امارات، کره‌جنوبی، آلمان، ترکیه و ژاپن عمده‌ترین مبادی وارداتی خودروهای سواری به کشور بوده‌اند. با اینحال کشور امارات با سهم بیش از ۶۲ درصدی نقش اصلی را در واردات خودرو ایران دارد.

در جدول زیر مبادی وارداتی خودرو سواری در سال ۱۳۹۵ نشان داده شده است:

با وجود اینکه کشور امارات سهمی از تولید خودرو در جهان ندارد اما اصلی‌ترین مبدأ واردات خودرو به ایران است که نشان از نقش پررنگ این کشور به عنوان واسطه در واردات خودرو دارد.

علاوه بر این با وجود ممنوعیت واردات خودروهای آمریکایی در کشور، در سال گذشته بالغ بر ۸ میلیون دلار خودرو از آمریکا به ایران وارد شده است.

همچنین در بین گمرک‌های وارداتی خودرو نیز گمرک بندر شهید باهنر (استان هرمزگان) با ۴۲۶ میلیون دلار در صدر قرار دارد و بعد از آن گمرک بندر لنگه (استان هرمزگان) با ۳۴۴ میلیون دلار در رتبه دوم قرار دارد. گمرکات منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان (استان قم)، منطقه ویژه بوشهر و معاونت واردات و ترانزیت تهران در جایگاه‌های بعدی قرار دارند. در جدول زیر عمده‌ترین گمرکات وارداتی خودرو کشور نشان داده شده است.

همچنین طبق این آمار در سال گذشته ۲۵۰ میلیون دلار از کل واردات خودرو کشور از مجموع گمرکات مناطق آزاد کشور انجام شده و ۷۵۰ میلیون دلار نیز از مجموع گمرکات مناطق ویژه اقتصادی صورت گرفته است که نشان از سهم بالای این مناطق در واردات خودرو به کشور دارد.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.