۱۲ تیر ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۸۵۵۹۰ ۱۱ تیر ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۰ دسته: انرژی
۰

کانادا در بودجه جدید خود که در ۱۶ آوریل ۲۰۲۴ رونمایی شده است، اقداماتی را جهت ساده‌سازی فرایند‌های مرتبط با پروژه‌های هسته‌ای و همچنین حمایت از رشد انرژی هسته‌ای در نظر گرفته است. از جمله این اقدامات اعطای اعتبار مالیاتی برای سرمایه‌گذاری در برق و فناوری پاک، صندوق نوآوری استراتژیک، بانک زیرساخت کانادا و یک چارچوب مشخص که شامل مخارج هسته‌ای خاصی است، میسر می‌شود.

به گزارش مسیر اقتصاد بودجه فدرال سال ۲۰۲۴ کانادا توسط معاون نخست وزیر و وزیر دارایی این کشور، کریستیا فریلند، در ۱۶ آوریل در مجلس عوام رونمایی شد. در این بیانیه آمده است: انرژی هسته‌ای نقشی کلیدی در دستیابی به انتشار گازهای گلخانه‌ای به حد صفر خواهد داشت.

جایگاه کانادا در بخش انرژی هسته‌ای

کانادا با بیش از ۷۰ سال پیشرو بودن در فناوری هسته‌ای، به عنوان یک کشور هسته‌ای رده بالا شناخته می‌شود. این کشور دارای فناوری راکتور ملی و زنجیره تأمین داخلی قدرتمندی است که شامل بزرگترین ذخایر اورانیوم طبیعی با عیار بالا در جهان می‌شود. همچنین در بخش دیگری از این بیانیه آمده است که: «دولت ما برای حمایت از توسعه انرژی هسته‌ای اقداماتی را انجام می‌دهد، از جمله اعتبار مالیاتی سرمایه گذاری برق پاک، اعتبار مالیاتی سرمایه گذاری تولید فناوری پاک، صندوق نوآوری استراتژیک، بانک زیرساخت کانادا و یک چارچوب اوراق قرضه سبز به روز شده که شامل هزینه‌های خاص هسته‌ای می شود.»

تخصیص بودجه دولت کانادا در حوزه هسته‌ای

بودجه، اقداماتی را برای کمک به شفاف‌سازی و کاهش زمان‌بندی پروژه‌های بزرگ اعلام می‌کند تا بتوان آن‌ها را سریع‌تر ساخت. این موارد شامل تعیین هدف سه ساله برای بررسی‌های پروژه‌های هسته‌ای با همکاری کمیسیون ایمنی هسته‌ای کانادا و آژانس ارزیابی تأثیر کانادا و بررسی چگونگی ساده‌سازی فرآیند و کاهش موازی‌کاری بین دو آژانس است.

بودجه همچنین پیشنهاد می‌کند که ۳.۱ میلیارد دلار کانادا (۲.۲ میلیارد دلار آمریکا) طی ۱۱ سال، از سال ۲۵-۲۰۲۶، به همراه ۱.۵ میلیارد دلار استهلاک باقیمانده، به شرکت انرژی اتمی کانادا اختصاص یابد تا از تحقیقات علمی هسته ای، حفاظت از محیط زیست و پاکسازی سایت‌های آزمایشگاهی هسته ای کانادا حمایت کند.

انجمن هسته‌ای کانادا در اظهار نظری درباره بودجه گفت: در حالی که تعهدات یا اعلامیه‌های جدید کمی برای بخش انرژی هسته‌ای وجود دارد، اما بودجه در بسیاری از موارد بر حمایت آشکار دولت از هسته‌ای با تأیید مجموعه‌ای از سیاست‌های اعلام‌شده و تعهدات مالی به منظور حمایت از توسعه سریع هسته‌ای در دهه‌های آینده تأکید می‌کند.

برنامه دولت کانادا در جهت توسعه راکتور‌های هسته‌ای

کانادا حدود ۱۵ درصد از برق خود را از ۱۹ راکتور هسته‌ای کندو تامین می‌کند که بیشتر آنها در استان انتاریو قرار دارند. کانادا برای سال‌های زیادی بزرگترین تولیدکننده اورانیوم جهان بود تا اینکه قزاقستان از آن پیشی گرفت. با تولید ۷۳۵۱ تن اورانیوم در سال ۲۰۲۲، کانادا همچنان دومین تأمین کننده بزرگ اورانیوم در جهان به شمار می‌رود. شرکت تولید برق انتاریو (OPG) قصد دارد اولین رآکتور ماژولار کوچک(SMR)  تجاری با اتصال به شبکه برق کانادا را در سایت دارلینگتون بسازد.

این رآکتور از نوع BWRX-300 شرکت GE Hitachi است و بهره برداری تجاری آن از سال ۲۰۲۹ آغاز خواهد شد. دولت انتاریو در جولای سال گذشته اعلام کرد که در حال همکاری با OPG برای آغاز برنامه ریزی و صدور مجوز برای سه BWRX-300 SMR اضافی، برای مجموع چهار واحد، در محل نیروگاه دارلینگتون است. دولت انتاریو همچنین کارهای پیش از توسعه را برای ساخت حداکثر ۴۸۰۰ مگاوات ظرفیت هسته‌ای جدید در محل فعلی نیروگاه Bruce Power آغاز کرده است. این پروژه در صورت تکمیل، اولین پروژه ساخت نیروگاه هسته‌ای بزرگ کانادا در بیش از ۳۰ سال اخیر خواهد بود.

منبع: سایت خبری اخبار هسته ای جهان

انتهای پیام/ انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.