۲۷ خرداد ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۸۲۹۴۹ ۰۵ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۰ دسته: انرژی
۰

رئیس جمهور چین و فرانسه بر افزایش همکاری در زمینه انرژی هسته‌ای برای مصارف غیرنظامی توافق کردند. این توافق با امضای تفاهم‌نامه‌ای بین شرکت‌های هسته‌ای چین و فرانسه برای همکاری در زمینه ساخت نیروگاه هسته‌ای، آموزش کارکنان و مدیریت نیروگاه‌ها، نهایی شد. چین و فرانسه از بزرگترین تولیدکنندگان انرژی هسته‌ای در جهان هستند و هر دو قصد دارند ظرفیت خود را در سال‌های آینده افزایش دهند.

به گزارش مسیراقتصاد شرکت چینی سی‌جی‌ان (CGN) و شرکت فرانسوی ای‌دی‌اف (EDF) در راستای تعمیق و گسترش همکاری در زمینه انرژی هسته‌ای، تفاهم‌نامه‌ای را امضا کردند. این توافق همزمان با سفر رسمی رئیس جمهور چین، شی جین پینگ به فرانسه و میزبانی وی توسط امانوئل مکرون، رئیس جمهور این کشور صورت گرفت.

توافق چین و فرانسه در راستای تقویت همکاری‌های هسته‌ای

بر اساس گزارش وزارت خارجه چین در مورد این گفتگوها، رئیس جمهور شی گفت که دو کشور باید همکاری در زمینه‌های مختلف از جمله «انرژی هسته ای، نوآوری و امور مالی» را افزایش دهند. رئیس جمهور مکرون نیز در پاسخ گفت که فرانسه آماده است تا همکاری با چین را در زمینه هایی از جمله انرژی هسته‌ای برای مصارف غیرنظامی تقویت کند.

در جریان این بازدید، تعدادی توافقنامه همکاری تجاری امضا شد که از جمله آن‌ها می‌توان به «تفاهم‌نامه تعمیق همکاری‌های مرتبط در زمینه انرژی هسته‌ای» اشاره کرد که توسط یانگ چانگلی، رئیس هیئت مدیره شرکت جنرال انرژی هسته‌ای چین CGN ، و لوک رایموند، رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل EDF امضا شد. طبق گزارش CGN، این تفاهم نامه به معنای «توسعه و تقویت بیشتر همکاری دو طرف در زمینه‌هایی مانند ساخت و ساز مهندسی نیروگاه هسته ای، آموزش استعدادها، بهره برداری از EPR و آموزش رهبری در زمینه عملیات نیروگاه هسته‌ای برای دستیابی به توسعه مشترک» است.

افزایش ظرفیت‌های هسته‌ای دو کشور

CGN و EDF سابقه همکاری دیرینه‌ای با هم دارند که به ساخت نیروگاه هسته‌ای دایابای در دهه ۱۹۸۰ برمی‌گردد. CGN اعلام کرد تعمیق و گسترش زمینه‌های همکاری «برای توسعه انرژی هسته‌ای غیرنظامی در هر دو کشور و توسعه کسب‌وکار این دو گروه اهمیت زیادی دارد». چین و فرانسه از بزرگترین تولیدکنندگان انرژی هسته‌ای جهان هستند و هر دو برنامه‌های گسترده‌ای برای افزایش ظرفیت هسته‌ای خود در سال‌های آینده را دارند.

طبق آمار انجمن هسته‌ای جهانی، هر دو کشور در حال حاضر ۵۶ راکتور قابل بهره‌برداری دارند. ظرفیت چین ۵۴ گیگاوات است و همچنین ۲۷ راکتور دیگر در حال ساخت دارد که ۲۸.۹ گیگاوات ظرفیت بیشتری را فراهم می‌کند. فرانسه در حال حاضر ۶۱ گیگاوات ظرفیت انرژی هسته‌ای دارد و نیز یک راکتور دیگر ۱.۶ گیگاواتی که در حال ساخت است.

منبع: اخبار هسته‌ای جهان

انتهای پیام/ انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.