۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۷۵۳۶۷ ۰۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰ دسته: انرژی
۰

طرح جدید انرژی دولت فرانسه برای دستیابی به اهداف تولید برق پاک، توسعه بیشتر انرژی هسته‌ای از طریق ساخت ۶ تا ۱۴ رآکتور جدید را در دستورکار قرار داده است. در این طرح از بین روش‌های مختلف تولید برق بدون کربن، تولید برق هسته‌ای در اولویت قرار گرفته و تنها برای آن هدفگذاری کمّی مطرح شده است.

به گزارش مسیر اقتصاد طرح جدید انرژی فرانسه توسعه بیشتر انرژی هسته‌ای را در اولویت قرار داده است. فرانسه اهداف انرژی‌های تجدیدپذیر را حذف کرده و اولویت را به انرژی هسته‌ای داده است. این کشور مانند سایر کشورهای اتحادیه اروپا، هدف دارد تا در سال ۲۰۵۰ به کربن صفر برسد. متن پیشنهادی قرار است در اوایل ماه آینده به کابینه ارائه شود و سپس به نمایندگان تقدیم شود. این طرح تعهد فرانسه به انرژی هسته‌ای را برای تضمین «حاکمیت انرژی» تأیید می‌کند.

«انرژی هسته‌ای» اولویت فرانسه در تولید برق پاک

فرانسه پس از بحران نفت سال ۱۹۷۳ تبدیل به پیشرو در تولید انرژی هسته‌ای شد. فرانسه بیش از ۵۰ نیروگاه از این نوع ساخت که حدود دو سوم برق کشور را تولید می‌کردند. این رآکتورها دارای عمر محدود هستند و فرانسه هنوز نتوانسته است اولین نیروگاه انرژی هسته‌ای نسل جدید را راه‌اندازی کند.

متن پیشنهادی «انتخاب پایدار استفاده از انرژی هسته‌ای به عنوان منبع برق رقابتی و بدون کربن» را تأیید می‌کند. هدف‌گذاری طرح ساخت حداقل ۶ تا ۱۴ رآکتور جدید است. این تعداد برای انتقال به انرژی پاک و دستیابی به اهداف محیط‌ زیستی لازم است. قابل توجه است که هیچ هدفی برای افزایش ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر، به ویژه خورشیدی و بادی، تعیین نشده است. این در حالی است که قوانین انرژی قبلی این کار را می‌کردند.

گرایش به جای هدف‌گذاری

در طرح جدید به جای هدف‌گذاری مشخص و کمّی برای انرژی‌های تجدیدپذیر انجام نشده است. گوسه گفت: «اگر شما فقط انرژی هسته‌ای را کمی کنید، سهم انرژی‌های غیرتجدیدپذیر را نمی‌دانید. در نتیجه، انرژی هسته‌ای اولویت پیدا می‌کند. در این شرایط بسته به نیازهای باقیمانده، انرژی‌های تجدیدناپذیر موضوع مقررات شناور (آینده) خواهند بود. این دیگر یک ترکیب نیست.»

طبق مطالعات انجام شده برای رسیدن به هدف اعلام شده کربن صفر تا سال ۲۰۵۰ فرانسه باید تولید و سهم انرژی‌های تجدیدپذیر را به شدت افزایش دهد. فرانسه سال گذشته دو طرح را که برای تسریع پیشرفت در زمینه انرژی هسته‌ای و همچنین انرژی‌های تجدیدپذیر طراحی شده بودند، تصویب کرد. در نوامبر، دولت فرانسه اعداد اولیه‌ای را ارائه داد که پیشنهاد دو برابر شدن انرژی بادی دریایی را می‌داد. این به معنی رسیدن به ۱۸ گیگاوات از این منابع برقی تا سال ۲۰۳۵ بود. همچنین نرخ سالانه نصب پنل‌های خورشیدی را برای رسیدن به ۷۵ گیگاوات تا سال ۲۰۳۵ تعیین کرد. این در حالی است که هدف دو برابر شدن ظرفیت انرژی بادی زمینی به ۴۰ گیگاوات تا سال ۲۰۳۵ نیز در این طرح وجود داشت.

منبع: فرانس ۲۴

انتهای پیام/ انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.