۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۸۰۹۳ ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۵ دسته: تجارت و دیپلماسی کارشناس: میرهادی رهگشای
۰

رویکرد حمایت‌ از تولید که در بین کشورهای پیشرفته تر رایج شده، تأثیری منفی بر عملکرد صادراتی هند داشته است. تولیدکنندگان هندی کاهش تقاضای جهانی و محدودیت‌های وارداتی دیگر کشورها را به عنوان یکی از اصلی‌ترین مشکلات خود می‌دانند.

به گزارش مسیر اقتصاد طبق آخرین گزارش‌های منتشر شده از وضعیت تجارت خارجی کشور هند، رویکرد حمایت‌گرایی که در بین کشورهای عمدتا پیشرفته تر رایج شده تأثیری منفی بر عملکرد صادرکنندگان هندی داشته است. در حال حاضر مشکل تولیدکنندگان هندی نداشتن تقاضا برای محصولات تولیدی است. علاوه بر این بخش زیادی از تولیدکنندگان هندی اعلام کرده‌اند منفعت چندانی از کاهش نرخ بهره اعمال شده برای وام‌های اعتباری، نمیبرند.

کشور هند اخیرا سیاست‌های پولی را اتخاذ نموده بود که برای مدتی دسترسی شرکت‌ها به منابع مالی را با مشکل مواجه کرده بود. با اینحال به نظر میرسد تأثیر تغییر سیاست‌های پولی بر عملکرد شرکت‌های تولیدی این کشور با سرعتی بیشتر از آنچه انتظار میرفت، درحال کاهش است.

این گزارش نتیجه تحقیقی است که در دو ماه گذشته و از ۱۸۵ شرکت تولیدی انجام گرفته است. طبق نتایج این تحقیق ۶۵ درصد شرکت‌ها انتظار داشتند در آینده فروش بهتری داشته باشند؛ ۴۲ درصد انتظار افزایش سود دارند؛ و ۴۰ درصد نیز انتظار داشتند در آینده نزدیک سرمایه‌گذاری بیشتری در کسب و کار آن‌ها انجام شود. همچنین ۳۱ درصد انتظار داشتند تقاضا برای محصولات تولیدیشان از وضعیف فعلی بهتر شود؛ و ۲۷ درصد تولیدکنندگان نیز برای جذب نیروی کار بیشتر برنامه ریزی کرده‌اند.

با اینحال بخش قابل توجهی از این شرکت‌ها معتقد بودند تولیدکنندگان هنوز از کاهش نرخ بهره وام‌های اعتباری بانک‌ها سودی نمیبرند. ۶۷ درصد تولیدکنندگان هندی به این سئوال پاسخ منفی داده‌اند. این مسئله نشان از آن دارد که درحال حاضر بخش قابل توجهی از تولیدکنندگان هندی از کاهش نرخ بهره وام‌های اعتباری منتفع نشده‌اند.

۵۴ درصد شرکت کنندگان معتقد بودند وضعیت اقتصادی در حال حاضر بهتر از ۶ ماه گذشته است و ۷۹ درصد نیز انتظار داشتند وضعیت اقتصادی ۶ ماه آینده بهتر از وضعیت فعلی باشد.

با تغییرات گسترده انجام شده در حوزه پولی و مالی کشور هند مشکلات فراوانی برای شرکت‌های تولیدی این کشور در تأمین مالی پیش آمده بود. در دو سال گذشته دولت و بانک مرکزی هند با تغییر قوانین محدودیت‌هایی را بر سیستم بانکی این کشور اعمال کردند و در کنار آن برای تأمین مالی بهتر شرکت‌های تولیدی نرخ بهره وام‌های اعتباری را کاهش دادند.

اما طبق نتایج این تحقیق به نظر میرسد شرکت‌ها در حال انطباق با سیاست‌های جدید هستند و وضعیت شرکت‌های تولیدی از این منظر بهتر شده است. درحالیکه نظرسنجی‌های قبلی نشان از تأثیر منفی تغییرات گسترده سیاست‌های پولی در این کشور حکایت داشت.

به همین دلیل شرکت‌های هندی در این نظر سنجی عمدتا اعلام کرده‌اند که وضعیت اقتصادی کشورشان رو به بهبود است و از ۶ ماه گذشته بهتر شده است. همچنین انتظار داشتند وضعیت اقتصادی در ۶ ماه اینده از وضعیت کنونی بهتر باشد. عملکرد بهتر شرکت‌های هندی میتواند نوید بخش افزایش رشد اقتصادی هند در آینده نزدیک باشد.

با اینحال گرچه تأثیر تغییر سیاست‌های پولی بر عملکرد شرکت‌های هندی درحال کاهش است، ولی همچنان رونق کسب و کار شرکت‌های هندی با نرخی بسیار آهسته در جریان است که به کاهش تقاضای جهانی محصولات هندی از سوی دیگر کشورها ارتباط دارد.

در حال حاضر وضعیت شرکت‌های تولیدی رو به بهبود است اما همچنان این شرکت‌ها نتوانسته‌اند آنطور که باید از وام‌های با بهره پایین بانک‌ها بهره مند شوند و علاوه بر این از کاهش تقاضای جهانی برای محصولات هندی در پی رونق سیاست‌های حمایت‌گرایی دیگر کشورهای جهان رنج میبرند.

منبع: فایننشال اکسپرس



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.