۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۷۵۷۱۹ ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۰ دسته: پول و بانک نام نویسنده: احسان راکعی
۰

زیان انباشته یک بانک به منزله آورده منفی سهامداران آن بانک است و به همین دلیل در چنین بانک‌هایی، بر اساس قواعد بانکی و مالی، سهامداران نباید از درآمدهای مشاع سهم ببرند. اما بررسی صورت‌های مالی بانک شهر در شش ماهه ۱۴۰۲ نشان می‌دهد که این بانک با وجود زیان انباشته و حقوق مالکانه (صاحبان سرمایه) منفی، از درآمدهای مشاع و به طور خاص تجدید ارزیابی دارایی‌ها، سهم برده است. این روال درخصوص دیگر بانک‌های زیان‌ده و با حقوق مالکانه منفی نیز جریان دارد که تشدید کننده بی انضباطی مالی بانک‌هاست و انتظار می‌رود بانک مرکزی از آن جلوگیری کند.

مسیر اقتصاد/ درآمدهای مشاع بانک‌ها از مجموع سود تسهیلات اعطایی و سود و زیان حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها حاصل می‌شود؛ اگر از این درآمد حاصل شده، سهم سود سپرده‌گذاران کسر شود، سهم بانک از درآمدهای مشاع حاصل می‌شود. يكی از ياداشت‌های صورت‌های مالی بانک‌ها، يادداشتی است كه در آن سهم بانک و سپرده‌گذار طی عملكرد يكساله محاسبه می‌شود. اينطور به نظر می‌آید كه وقتی اختلاف مصارف مشاع با خالص سپرده‌های سرمايه‌گذاری مثبت باشد، بدين معنی است كه بخشی از اين مصارف از محل منابع بانک (سهامداران) انجام شده است. اما سوالی كه می‌تواند مطرح شود اين است كه آيا در هر شرايطی بانک قادر است در مصارف مشاع و همين طور از درآمد مشاع سهم داشته باشد؟

تجديد ارزيابی دارایی‌ها، فرصتی برای سودجویی بانک‌ها؟

بررسی صورت‌های مالی شش ماهه بانک شهر در شش ماهه ١٤٠٢ نشان می‌دهد، بانكی كه با وجود زيان انباشته و حقوق مالكانه (صاحبان سرمايه) منفی، طبق اظهارات صورت مالی، از درآمدهای مشاع سهم برده است. در صورتی كه با توجه به وضعيت سرمايه بانک، اصلا قادر نيست كه منابعی را برای مصارف اختصاص دهد و اين منابع بين بانكی هستند كه بانک برای مصارف خود استفاده می‌كند. اين واقعیت از سرفصل بدهی بانک‌ها به بانک مركزی و ساير بانک‌ها كاملا مشهود است. بنابراين اختصاص هر گونه سهم به سهامدار در اين مواقع كاملا اشتباه بوده است.

متاسفانه خيلی از مواقع بدون آگاهی از اين مساله و بدون در نظر گرفتن اين موضوع حتی بسياری از بانک‌ها با سرمايه منفی از تجديد ارزيابی دارایی‌ها سهم برده‌اند، در صورتی كه اصلا آن دارایی با منابع آنها كسب نشده است.

انتهای پیام/ پول و بانک



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.