۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۷۴۸۶۹ ۱۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۰ دسته: پول و بانک، دهمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی
۰

علیرضا گچ‌پز زاده معاون امور ارزی و بین‌الملل بانک ملی ایران، در نشست «بازارسازی و مداخلات مؤثر ارزی در بازار ارز ایران»، ضمن انتقاد از اینکه ابزارهای تحقق مرجعیت در بازار ارز به درستی درک و استفاده نشده است، افزود: بانک مرکزی باید به جای تعیین نرخ، با مدیریت مناسب بازار ارز، شرایط را برای تحقق پیش‌بینی پذیری و ایجاد اطمینان در فعالین اقتصادی فراهم کند.

به گزارش مسیر اقتصاد نشست «بازارسازی و مداخلات مؤثر ارزی در بازار ارز ایران» روز سه‌شنبه ۱۹ دی ماه ۱۴۰۲، با حضور جمعی از اساتید و صاحبنظران و فعالان این حوزه  با میزبانی «مرکز مبادله ارز و طلای ایران» برگزار شد. این نشست، ششمین نشست تخصصی از دهمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی بود که در بازه آبان تا اسفندماه سال جاری با موضوع «حکمرانی ارزی؛ ثبات و رونق اقتصادی» در حال برگزاری است. در ششمین نشست از این همایش اقدامات لازم برای محدودسازی بازار غیر رسمی ارز و مرجعیت بخشی به بازار رسمی و ابزارهای مناسب مداخلات موثر بانک مرکزی در بازار ارز مورد بررسی قرار گرفت.

ابزارهای مرجعیت در بازار ارز به درستی درک و استفاده نشده است

علیرضا گچ‌پز زاده معاون امور ارزی و بین‌الملل بانک ملی ایران، در این نشست گفت: در ایران نوع نگاه به ابزارهای مالی و مفاهیم این حوزه با دیگر کشورهای دنیا متفاوت است. به طور خاص به حوزه ارز نگاه فقط محدود به سرمایه‌گذاری و مبادله نیست و موضوعات فراسرزمینی و سیاسی نیز به شدت مرجعیت بازار رسمی ارز را با چالش مواجه کرده است که بدون توجه به آن‌ها نمی‌توان مرجعیت بازار رسمی را محقق کرد. علاوه بر این مرجعیت باید به طور طبیعی توسط بانک مرکزی مدیریت شود، اما این نهاد امروز همه ابزارهای لازم برای تحقق این مرجعیت را ندارد.

وی افزود: در واقع سئوال اصلی این است که برای تحقق مرجعیت در بازار ارز، از چه ابزارهایی و به چه روش‌هایی استفاده می‌کنیم. در حال حاضر ابزارها به خوبی درک نشده و به درستی به کار گرفته نشده است. به همین دلیل عموم اقدامات مطابق اصول علمی نبوده است. این مسئله یکی از دلایل اصلی ظهور و مرجعیت بازار غیر رسمی ارز در اقتصاد ایران بوده است.

ارز نباید وسیله ذخیره ارزش در اقتصاد ایران باشد

گچ‌پز زاده ادامه داد: مسئله دیگر اینکه در اقتصاد ایران ارز کارکردهای متعدد دیگری از جمله حفظ ارزش دارایی پیدا کرده است که موجب افزایش تقاضا در بازار غیر رسمی شده است. در حال حاضر حدود ۲۰ میلیارد دلار نزد عموم مردم بدون کمک به بخش تولید، صرفا در قالب ارز ذخیره شده که اگر ما برای این مهم ابزارسازی کرده بودیم، سرمایه مردم برای خرید ارز صرف نمی‌شد. بنابراین اقدام دیگر برای ایجاد مرجعیت رسمی در بازار ارز این است که با اقداماتی ارز را به جایگاه واقعی آن در اقتصاد برگردانیم تا به این طریق تقاضا در بازار غیر رسمی کاهش پیدا کند.

«پیش‌بینی پذیری» برای مرجع شدن بازار رسمی ارز ضروری است

وی افزود: سازِکار واقعی کردن قیمت را باید در مجموعه اقتصاد کشور دنبال کنیم. باید تا جایی که میتوانیم باید اثرگذاری‌های برونزا و سیاسی بر بازار ارز را محدود کنیم تا الگوی واقعی اقتصادی پدید بیاید. من معتقدم تا زمانی که بخش اقتصاد را به درستی مدیریت نکنیم، شعارهای سیاسی ما هم به نتیجه نخواهد رسید. مسئله سازِکارها و ابزارهای مدیریت و کنترل بازار ارز به مراتب مهمتر از این است که سیاست تعیین نرخ چه باید باشد؛ مهم پیش‌بینی پذیری و امکان برنامه ریزی برای اقتصاد است. عدم اطمینان به سیاست‌های حاکمیت در افکار عمومی و بخش اجتماعی کشور، یکی دیگر از مشکلات است که مرجعیت بخشی به بازار رسمی ارز را نیز با چالش مواجه کرده است که در صورت رفع این مشکل، به راحتی بیشتری میتوان در این بخش به اهداف خودمان برسیم.

انتهای پیام/ پول و بانک



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.