۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۷۴۲۴ ۰۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۲ دسته: تجارت و دیپلماسی، سازمان تجارت جهانی
۰

زمانی که آمریکا با تهدید واردات آبزیان از مکزیک مواجه می شود، اقدام به تحریم این کشور تحت قانون حمایت از دلفین ها می کند. با وجود عضویت هر دو کشور در سازمان تجارت جهانی، مناقشه این دو کشور در این موضوع به پایان نرسیده است.

به گزارش مسیر اقتصاد ایالات متحده در سال ۲۰۰۸ برای حمایت از تولیدکنندگان کشورش، قانونی را علیه مکزیک تصویب کرد که بهانه حمایت از دلفین ها، واردات ماهی از این کشور را تحریم می کرد.

سازمان تجارت جهانی برای مکزیک در مناقشه تجارت ماهی تن با ایالات متحده تصمیم گیری می کند. مکزیک هم اکنون می تواند جریمه ۱۶۳ میلیون دلاری در هر سال را تا زمانی که وضعیت حل شود، دریافت کند.

وزیر اقتصاد مکزیک می گوید که به زودی پس از اینکه یک سوم از غرامت ۴۷۲ میلیون دلاری را از آمریکا بگیریم، اقدام به تحریم این کشور خواهیم کرد.

این شکایت به سال ۲۰۰۸ و قوانین ایالات متحده با برچسب “حمایت از دلفین” در خصوص ممنوعیت واردات ماهی از مکزیک باز می گردد. آمریکا به صورت ناعادلانه، صنعت ماهیگیری مکزیک را تحریم کرده است.

مقامات مکزیکی گفته اند که آن ها مرگ دلفین ها را به حداقل کاهش داده اند، اما هنوز هم با همان محدودیت های آمریکا مواجه هستند.

آمریکا قوانین مربوط به محدویت واردات ماهی از مکزیک را دو بار تغییر داده است، یکی در سال ۲۰۱۳ و دیگری در سال ۲۰۱۶.

سازمان تجارت جهانی در مرتبه اول، گفت: این تغییرات کافی نیست و ایالات متحده هنوز هم در برابر مکزیک، تبعیض قائل می شود. تغییر قانون سال گذشته نیز در ماه جولای توسط سازمان تجارت جهانی بررسی می شود.

تصمیم آمریکا درخصوص محدویت واردات ماهی از مکزیک به بهانه حمایت از دلفین ها علیرغم قوانین سازمان تجارت جهانی اتفاق می افتد و ضربه بزرگی به تجارت مکزیک در حوزه آبزیان وارد کرده است.

دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهور در حال پیش روی به سمت مذاکره مجدد و بهبود شرایط توافقنامه تجارت آزاد آمریکای شمالی(نفتا)، که در سال ۱۹۹۲ امضا شد و تجارت بین دو کشور و کانادا تعریف شده است.

روابط آمریکا و مکزیک به دلیل شکل گیری توافقنامه جدید تجاری بین آمریکا و کانادا و همچنین قصد ترامپ برای ساخت یک دیوار در مرز مشترک با این کشور در معرض خطر است.

منبع: راشاتودی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.