۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۷۲۶۹۲ ۲۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۰ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

نخستین نشست عربستان با ۵۰ کشور آفریقایی موسوم به «آفریقا +۱» به تازگی در ریاض برگزار شد. عربستان بر اساس سند چشم انداز ۲۰۳۰ خود قصد دارد روابط خود با کشورهای این قاره را تقویت کند و از مزایای آن بهره ببرد. عربستان در ۵ دهه گذشته ۴۵ میلیارد دلار حمایت توسعه‌ای را به ۴۶ کشور آفریقایی ارائه کرده است و قصد دارد بر اساس سند چشم انداز ۲۰۳۰، ۲۵ میلیارد دلار در این کشورها سرمایه‌گذاری کند.

به گزارش مسیر اقتصاد در ۱۰ نوامبر ۲۰۲۳ نخستین نشست آفریقا +۱ در ریاض برگزار شد. این نشست برای تحکیم همکاری‌های راهبردی، ژئوپلیتیک و روابط تاریخی- فرهنگی و تقویت مناسبات اقتصادی و دیپلماتیک بین عربستان و قاره آفریقا به پایان رسید. در این اجلاس ۵۰ رهبر آفریقا از جمله نماینده اتحادیه آفریقا حضور داشتند. بیانیه پایانی این نشست حمله رژیم صهیونیستی به فلسطین را محکوم کرد و از اسرائیل خواست تا حملات خود را متوقف کند.

نتیجه برد-برد در رابطه عربستان با قاره آفریقا

در طول این نشست بیش از ۵۰ قرارداد گردشگری، لجستیک، مالی، معدن، انرژی امضا شده است. در این چارچوب ریاض به پرداخت ۵۳۳ میلیون دلار تسهیلات به غنا و سایر کشورها متعهد شد و همچنین، به دنبال تعریف ۵۰۰ میلیون دلار پروژه جدید در آفریقا است. عربستان به نفوذ در آفریقا چشم دوخته و در ۵ دهه گذشته ۴۵ میلیارد دلار حمایت توسعه‌ای را به ۴۶ کشور آفریقایی ارائه کرده است. بر اساس چشم‌انداز ۲۰۳۰، عربستان قصد دارد تا پایان این دهه ۲۵ میلیارد دلار در آفریقا سرمایه‌گذاری کند که در حال حاضر به ۱۰ میلیارد دلار می‌رسد.

عربستان به دنبال برقراری روابط گرم بین جهان عرب و آفریقا است. این کشور همچنین مایل به افزایش تجارت با کشورهای آفریقایی است تا نفوذ جهانی خود را افزایش دهد و پیوستن به گروه بریکس نیز در همین راستا ارزیابی می‌شود. ریاض برای دستیابی به هدف خود، تقویت صلح با رقبای خود را آغاز کرده است. برای نمونه، روابط عربستان با ایران پس از ۸ سال از سر گرفته شد. این کشور همچنین روابط خوبی را با سوریه آغاز کرد بطوریکه این کشور دوباره به عضویت اتحادیه عرب درآمد.

سیاست کریدوری و تعاملی نتیجه برد-برد برای همه است که موجب حمایت بیشتر از کشورهای توسعه نیافته‌ می‌شود. به نظر می رسد که رویکرد عربستان در قاره آفریقا نیز برای ریاض و کشورهای آفریقایی نتیجه مثبتی خواهد داشت. زیرا عربستان به انرژی و بازارهای تجاری کشورهای آفریقایی دسترسی خواهد داشت و در مقابل کشورهای آفریقایی شاهد توسعه بیشتر خواهند بود. از همین روی، این امر یک گام بزرگ در تحقق بلندپروازی عربستان براساس چشم انداز ۲۰۳۰ است.

منبع: اوراسیا ریویو

انتهای پیام/ تجارت و دیپلماسی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.