۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۷۲۴۰۴ ۲۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۰ دسته: انرژی، یارانه انرژی کارشناس: امیررضا راد
۰

دولت بریتانیا از سال ۲۰۱۵ تاکنون بیش از ۸۰ میلیارد پوند از شرکت‌های تولیدکننده سوخت‌های فسیلی، با کمک به سرمایه‌گذاری بیشتر و سیاست‌های مالیاتی، حمایت کرده که در مقایسه با شرکت‌های تولیدکننده انرژی‌های تجدیدپذیر، ۲۰ میلیارد پوند بیشتر است.

به گزارش مسیر اقتصاد روزنامه گاردین طی یک تحلیل فاش کرد که دولت بریتانیا از سال ۲۰۱۵ تاکنون ۲۰ میلیارد پوند بیشتر از صنایع تولیدکننده سوخت فسیلی در مقایسه با صنایع تولیدکننده انرژی‌هایی تجدیدپذیر حمایت کرده است و بیست درصد پولی که به صورت مستقیم به صنایع انرژی‌های فسیلی پرداخت شده، برای حمایت از استخراج و اکتشاف منابع جدید بوده است.

حمایت از تولید سوخت‌های فسیلی در طی یک سال، بیش از ۱۰ درصد افزایش داشته است

تحلیل گاردین بنا به سفارش حزب لیبرال دموکرات بریتانیا انجام شده است و نشان می‌دهد در حالی که انرژی‌های تجدیدپذیر در آن زمان به میزان ۶۰ میلیارد پوند مورد حمایت قرار گرفته‌اند، شرکت‌های تولیدکننده سوخت‌های فسیلی نزدیک به ۸۰ میلیارد پوند توسط دولت حمایت شده‌اند. در سال ۲۰۲۰، میزان حمایت از شرکت‌های تولیدکننده انرژی‌های تجدیدپذیر برای اولین بار بیشتر از صنایع تولیدکننده انرژی‌های فسیلی بود.

با وجود این، شرکت‌های تولیدکننده سوخت‌های فسیلی اخیرا مبالغ بالاتری از جانب دولت دریافت کرده‌اند. از سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۱ آن‌ها یک میلیارد پوند بیشتر از دولت در مقایسه با سال ۲۰۲۰ دریافت کرده‌اند که معادل ۱۰.۷ درصد افزایش داشته است. انرژی‌های تجدیدپذیر در همان سال و در مجموع، شاهد افزایش ۱ میلیون پوندی حمایت از طرف دولت بودند.

سرمایه‌گذاری بیش از ۱۰ میلیارد پوندی شرکت شیل در پروژه‌های نفت و گاز

شرکت‌های انرژی فسیلی به دلیل عدم سرمایه‌گذاری مناسب در صنایع انرژی تجدیدپذیر، علی‌رغم دریافت معافیت‌های مالیاتی و بودجه‌ای از سوی دولت، مورد انتقاد قرار گرفته‌اند. شیل و بریتیش پترولیوم که تحت حمایت دولت قرار گرفته بودند، در سال گذشته به ترتیب ۳۲ و ۲۳ میلیارد پوند سود خالص داشته‌اند. در این سال شیل نزدیک به ۱۰ میلیارد پوند در پروژه‌های نفت و گاز در طول سال سرمایه‌گذاری کرد، در حالی که تنها ۳ میلیارد پوند در بخش‌های تجدیدپذیر سرمایه‌گذاری نمود.

تجزیه و تحلیل دفتر کتابخانه مجلس عوام بریتانیا نشان داد که بیست درصد مبالغی که مستقیما به صنایع تولیدکننده سوخت‌های فسیلی پرداخت می‌شود برای حمایت از استخراج و اکتشاف منابع جدید در زیر زمین است. در سال ۲۰۲۱ حمایت از استخراج سوخت‌های فسیلی با بیست درصد افزایش، نزدیک به ۲ میلیارد پوند رسید.

تاکید دولت بریتانیا به حمایت از سوخت‌های فسیلی

سخنگوی دولت بریتانیا ضمن انتقاد از گزارش گاردین گفت:« کمیته تغییر اقلیم بریتانیا گفته است که این کشور نمی‌تواند به سرعت قانون کربن ‌زدایی را اجرایی نماید؛ بلکه این کشور همچنان به سوخت‌های فسیلی به چشم یک سرمایه‌گذاری بسیار مناسب در تأمین منافع بریتانیا نگاه می‌کند.»

وی افزود:« به همین دلیل است که صنعت نفت و گاز بریتانیا نقش بسیار حیاتی در تأمین امنیت انرژی دارد اما در کنار آن، این کشور از تلاش برای دست یافتن به انرژی‌های تجدیدپذیر در راستای تنوع بخشی به سبد انرژی بریتانیا، دست نکشیده است.» از سال ۲۰۱۰ بریتانیا شاهد افزایش بیش از ۵۰۰ درصدی در میزان ظرفیت برق تجدیدپذیر متصل به شبکه بوده است. در حال حاضر بریتانیا با بیشترین ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر نصب شده در اروپا، پیشرو در استفاده از فناوری‌های تجدیدپذیر به جهت رسیدن به قانون کربن‌زدایی تا سال ۲۰۵۰ خواهد بود که هزاران شغل جدید در سراسر کشور ایجاد می‌کند.

منبع: گاردین

انتهای پیام/ انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.