۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۷۲۱۴ ۰۷ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۷:۵۶ دسته: تجارت و دیپلماسی، راه ابریشم چین کارشناس: میرهادی رهگشای
۰

چین با تکمیل پروژه جاده ابریشم جدید که قاره‌های آسیا، آفریقا و اروپا را به یکدیگر متصل می‌کند، درحال برداشتن گامی بلند در راستای پیشرفت و نفوذ بیشتر در کشورهای جهان است.

به گزارش مسیر اقتصاد طبق برنامه ریزی قبلی به زودی نشستی حول موضوع جاده ابریشم جدید در کشور چین برگزار خواهد شد. این نشست بدون شک بزرگترین رویداد دیپلماتیک این کشور در سال جاری میلادی خواهد بود. مسئولین بیش از ۱۱۰ کشور جهان از جمله ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، نواز شریف، نخست وزیر پاکستان، و هان سن نخست وزیر کلمبیا و همچنین رهبران کشورهای قزاقستان، میانمار، مالزی و اندونزی در این نشست شرکت خواهند کرد.

از بین رهبران کشورهای گروه جی۷ (۷ کشور برتر اقتصادی شامل آمریکا، ژاپن، آلمان، فرانسه، بریتانیا، ایتالیا و کانادا) تنها نخست وزیر ایتالیا در این نشست حضور خواهد داشت. گرچه کشورهای فرانسه، بریتانیا و آلمان نیز هیئتی بلندپایه برای شرکت در این نشست ارسال خواهند کرد.

چین نام پروژه جدید خود را «یک کمربند، یک جاده» نهاده است. این کشور قصد دارد جاده ابریشم قدیم را دوباره احیاء نماید. جاده ابریشم قدیم، شبکه‌ای از مسیرهای تجاری بود که از چین تا کشورهای غرب آسیا و شرق اروپا امتداد داشت. جاده ابریشم جدید نیز قرار است شبکه‌ای از مسیرهای اقتصادی زمینی و مسیرهای کشتی رانی باشد. هدف جاده ابریشم جدید تقویت تعاملات تجاری و تضمین بیشتر سرمایه‌گذاری و توسعه متقابل بین چین و کشورهای در مسیر این جاده است.

بر اساس نقشه‌ای که مقامات چینی برای جاده ابریشم جدید اعلام کرده‌اند، بخش زمینی این جاده از شهر شیان در جنوب شرق کشور چین شروع میشود و با عبور از شهرهایی همچون تهران در ایران، استانبول در ترکیه، مسکو در روسیه و روتردام در هلند عبور می‌کند و در نهایت به شهر ونیز در کشور ایتالیا میرسد.

بخش دریایی جاده ابریشم جدید نیز از شهر فوجو در چین آغاز میشود و پیش از رسیدن به شهر ونیز در ایتالیا، از دریای جنوبی چین و بنادری در کشورهای اندونزی، هند، سریلانکا و کنیا عبور می‌کند.

دولت چین بیش از ۳۸ میلیارد یورو برای پروژه عظیم جاده ابریشم جدید اختصاص داده است. علاوه بر این تأمین مالی بیشتر برای این پروژه یکی از انگیزه‌های اصلی این کشور برای تأسیس بانک زیرساخت آسیا، با بیش از ۴۵ میلیارد یورو سرمایه بوده است.

مقامات چینی معتقدند پروژه جاده ابریشم جدید بزرگترین دستاورد این کشور تا زمان حاضر برای کشورهای جهان محسوب میشود. در ابتدا این پروژه از سال ۲۰۱۳ میلادی و در اوایل روی کار آمدن آقای شی جینپینگ به عنوان رئیس جمهور چین آغاز شد. از آن زمان تاکنون کشور چین توانسته است پشتیبانی بسیاری از کشورهای جهان، از جمله برخی کشورهای مطرح اروپایی را برای توسعه جاده ابریشم جدید، به منظور تقویت تجارت بین قاره‌ای، جلب نماید.

اولین قطاری که در مسیر ریلی این جاده حرکت کرد در اوایل سال جاری میلادی از چین به راه افتاده و به بریتانیا رسید. این قطار بعد از حدود سه ماه استراحت، اوایل ماه جاری میلادی دوباره در جهت عکس به راه افتاد و به سمت چین بازگشت. این قطار که ۱۲ واگن باری دارد، در مسیر بازگشت محصولاتی همچون وسایل کودکان، ویتامین و داروهای دیگری را به مقصد چین حمل کرد.

این مسیر ریلی بیش از ۱۲ هزار کیلومتر طول دارد و قطار در طول ۳ هفته آن را طی می‌نماید. این زمان کمتر از نصف زمانی است که بار توسط کشتی از چین به بریتانیا حمل میشود. این قطار اولین محموله تجاری بین قاره‌ای بین بریتانیا و کشورهای شرق آسیا بود که از طریق خطوط ریلی انجام میگرفت.

به این ترتیب لندن به پانزدهمین شهر اروپایی تبدیل شد که از طریق ریل به کشور چین ارتباط دارد. طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده قرار است استفاده از خط ریلی ۱۲ هزار کیلومتری بین چین و بریتانیا به یک مسیر متداول تبدیل شود و قطارهای زیادی در آن به رفت و آمد بپردازند. مقامات چینی معتقدند از طریق مسیرهای ریلی میتوانند مقدار بیشتری از تولیدات خود را به کشورهای دوردست صادر نمایند.

در حال حاضر آمریکا قصد دارد به سیاست‌های حمایت گرایانه روی آورد و به طور خاص کشور چین را در تجارت با آمریکا تحت فشار قرار دهد. مقامات چینی نیز قصد دارند با انجام پروژه‌هایی مانند جاده ابریشم جدید به گسترش شبکه تجارت خارجی خود بپردازند تا بتوانند جای خالی آمریکا را در تجارت خارجی خود پر نمایند. تقویت تجارت خارجی چین میتواند گامی مؤثر برای رشد سهم این کشور از اقتصاد جهانی در بلندمدت باشد.

علاوه بر این یکی دیگر از اهداف اجرای پروژه جاده ابریشم جدید تقویت نقش چین در تحولات بین‌المللی است. این درحالیست که آمریکا به دلیل سیاست‌های ترامپ در حال انزواگرایی بیشتر است. در چنین شرایطی کشور چین میتواند با گسترش نفوذ خود نقشی کلیدی در تحولات جهانی داشته باشد.

در ماه‌های اخیر مقامات چینی در موضع گیری‌های جهانی، خود را مدافع جهانی سازی و تجارت آزاد معرفی می‌کنند. این کشور از دیگر کشورهای جهان همچون کشورهای اروپایی درخواست کرده در مقابل سیاست‌های حمایت‌گرایانه آمریکا، در کنار چین موضع گیری نمایند.

مقامات چینی معتقدند، چین و اتحادیه اروپا، به عنوان دو قدرت بزرگ جهانی باید برای تقویت ساختار حکمرانی جهانی با یکدیگر همکاری نزدیکی داشته باشند.

در حال حاضر چین و اتحادیه اروپا درحال رایزنی برای نهایی کردن یک قرارداد سرمایه‌گذاری دوجانبه هستند. اتحادیه اروپا امیدوار است از طریق این قراردادِ سرمایه‌گذاری بتواند فعالیت شرکت‌های اروپایی در چین را تسهیل نماید. با اینحال اتحادیه اروپا درخصوص این قرارداد همچنان جانب احتیاط را رعایت میکند. مقامات این اتحادیه در موضع گیری‌های عمومی اعلام کرده‌اند ممکن است مذاکرات درخصوص این قرارداد بدون رسیدن به هیچ نتیجه‌ای خاتمه یابد و به شکست منجر شود.

بسیاری از کشورهای غرب اروپا نیز از عدم شفافیت در خصوص پروژه جاده ابریشم جدید از سوی چین ابراز نگرانی کرده‌اند. همچنین بسیاری از کشورهای اروپایی درخصوص انگیزه‌های سیاسی چین از این پروژه عظیم مشکوک هستند.

این درحالیست که اخیرا چین تجهیزات نظامی زیادی در دریای جنوبی این کشور مستقر کرده و اقداماتی را به منظور تحکیم سلطه خود بر هنگ کنگ انجام داده است. این مسائل موجب شده است تنش‌ها بین چین و کشورهای غربی بیشتر شود.

منبع: یورونیوز



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.