۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۶۷۷۸۱ ۰۸ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۰ دسته: حمل و نقل کارشناس: حسین جعفری حقگو
۰

شبکه ريلی حومه‌ای شيکاگو يا مترا، شبکه‌ای است که اين شهر را به ۶ شهرستان ديگر واقع در حومه خود متصل می‌کند. شورای عمومی ایالت ايلينويز با هدف مديريت بهتر و هماهنگی خطوط مختلف حمل و نقل حومه‌ای شيکاگو، سازمان حمل و نقل منطقه‌ای را تاسیس نمود. این سازمان بهره‌برداری شبکه ریلی حومه‌ای را که بر اساس درآمد ناشی از دریافت هزینه بلیط و یارانه‌های دولتی اداره می‌شود، بر عهده دارد.

مسیر اقتصاد/ مفهوم رفت و ‌آمد (Commuter) در آمريکا با توجه به اینکه شبکه ریلی حومه‌ای از مرکز شهر عبور می‌کند، ارتباط تنگاتنگی با مترو دارد. بنا بر اعلام اداره آمار ايالات متحده[۱] حدود ۳ درصد از جمعيت شاغل آمريکا پر رفت‌و‌آمد (extreme commuter [۲]) هستند. بنا بر همين آمار، تعداد اين افراد در کلان شهرهايی چون نيويورک، بالتيمور، واشنگتن و لس‌آنجلس بسيار بيشتر از رقم متوسط اشاره شده است[۳]. شبکه ريلی حومه‌ای شیکاگو يا مترا[۴] (شرکت راه آهن منطقه ای شمال شرقی ایلینوی)، شبکه‌ای است که اين شهر را به شش شهرستان ديگر واقع در حومه خود متصل می‌کند. اين شبکه شامل يازده خط است و پیش از ۷۹۷ کيلومتر طول دارد. شيکاگو نيز بيش از شکل‌گيری شبکه ريلی حومه‌ای خود دارای خطوطی بوده است که به طور مستقل حومه را به وسيله ايستگاه‌های راه‌آهن به شهر متصل می‌ساختند. اين خطوط از قرن نوزدهم ميلادی ساخته شده‌اند. در سال ۱۹۳۰، شيکاگو دارای بزرگ‌ترين سامانه حمل و نقل عمومی در دنيا بوده است.

در نقشه زیر سیستم شبکه ریلی حومه‌ای شیکاگو یا مترا نشان داده شده است.

مدیریت و مالکیت شبکه ریلی حومه‌ای توسط سازمان حمل و نقل منطقه‌ای و مترا

در سال ۱۹۷۴ سازمان حمل و نقل منطقه‌ای[۵] با هدف مديريت بهتر و هماهنگی خطوط مختلف حمل و نقل حومه‌ای شيکاگو توسط شورای عمومی ايلينويز تشکيل شد و شروع به کار کرد. اين سازمان مالکيت شبکه ريلی حومه‌ای را بر عهده دارد. در سال ۱۹۸۴ نيز تمام فعاليت‌های ريلی شرکت‌های مختلف خصوصی به مديريت واحد بهره‌برداری شرکت مترا درآمد. اين شرکت از ابتدای فعاليت خود تاکنون بيش از ۶ ميليارد دلار سرمايه‌گذاری برای ساخت، نگهداری و توسعه شبکه ريلی حومه‌ای کرده است.[۶] مالکيت تمام آلات ناقله[۷] ریلی و مسئوليت تمامی ايستگاه‌های محدوده شهری و حومه شيکاگو بر عهده مترا و شهرداری‌های محدوده مربوطه است.

پرداخت یارانه دولتی در شبکه ریلی حومه‌ای شیکاگو

سامانه حمل و نقل عمومی شيکاگو بين سال های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ دچار ضرر و زيان مالی بزرگی شد. در آن زمان تصميم گيری‌هايی در خصوص مديريت واحد بهره‌برداری گرفته شد؛ زيرا پيش از آن شرکت‌های خصوصی و متفاوتی، بهره‌برداری از خطوط ريلی را بر عهده داشتند. بر اين اساس يک سازمان واحد با دريافت يارانه‌های دولتی و تقسيم آن ميان شرکت‌های بهره‌بردار سامانه حمل و نقل شيکاگو را همچنان عملياتی نگه داشت؛ سپس با خريد آلات ناقله، اتلاف سرمايه را در مجموعه شبکه ريلی جبران کرد. به دليل پيچيدگی‌های بهره‌برداری، شرکت مترا با هدف مديريت بهره‌برداری ناوگان شبکه ریلی حومه‌ای تشکيل شده و همچنان خدمت رسانی می‌کند.

بخش اعظم سرمايه‌گذاری در ساخت شبکه ریلی حومه‌ای توسط دولت آمريکا، حکومت فدرال و صنايع ريلی انجام می‌شود اما شهرداری شيکاگو نيز سهم کوچکی در آن دارد. در حال حاضر تأمين مالی بهره‌برداری بر اساس درآمد ناشی از کرايه‌ها (۵۰ درصد) و کمک‌های مالی محلی و دولتی (۵۰ درصد) است که توسط سازمان حمل و نقل منطقه‌ای سياست‌گذاری می‌شود.

منبع: مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران

پینوشت:

[۱] United States Census Bureau

[۲] مطابق با تعريف اداره آمار ايالات متحده به افرادی گفته می‌شود که طول سفر رفت‌وبرگشت روزانه آن‌ها به محل کار و محل سکونت بيش از ۹۰ دقيقه باشد.

[۳] http://www.census.gov

[۴] Metra (Northeast Illinois Regional Commuter Railroad Corporation)

[۵] Regional Transportation Authority (RTA)

[۶] Metra – Program and Budget Book, 2014

[۷] انواع قطارهای عبوری از ریل‌ها

انتهای پیام/ مسکن



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.