۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۶۶۵۳۱ ۲۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰ دسته: پول و بانک کارشناس: مجتبی شهرابی فراهانی
۰

واحد ادغام و تملک، یکی از بخش‌های مهم بانک‌های سرمایه‌گذاری در سراسر جهان محسوب می‌شود. اما در حال حاضر عواملی همچون تنش‌های ژئوپلیتیکی و تهدیدهای رکود جهانی، عملکرد بانکداران سرمایه‌گذار در ادغام و تملیک بنگاه‌های اقتصادی را با افت محسوسی مواجه کرده است.

به گزارش مسیر اقتصاد مشاوره برای ادغام و تملک[۱] بنگاه‌های تجاری در راستای تسهیل امور شرکت‌ها از کارکردهای مهم یک بانک‌ سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود. مدیران و صاحبان شرکت‌ها در چنین سیستمی برای رسیدن به اهداف مدنظر خود، اقدام به ادغام یک یا چند شرکت برای افزایش بازدهی خود در سطح بازارهای داخلی و بین‌المللی می‌کنند یا حتی به تملک دارایی‌ها برای رفع نیازهای بنگاه خود می‌پردازند. در این میان، بانک‌های سرمایه‌گذاری با توجه به اطلاعات به‌روزی که از بازارها و وضعیت شرکت‌های موجود دارند، به تسهیل این فرایند کمک می‌کنند.

با توجه به این توضیحات، اصطلاح «ادغام» زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که شرکت‌های خریدار و هدف، متقابلاً با هم ترکیب شوند و یک نهاد کاملاً جدید را تشکیل دهند. از سویی، زمانی که یک شرکت، بنگاه دیگری را صرفا تصاحب می‌کند، به آن «تملک» می‌گویند. به‌طور کلی، شرکت‌های تجاری به جهت موفقیت در عرصه رقابت و دستیابی به رشد روزافزون، به ادغام و تملک دیگر بنگاه‌ها ورود می‌کنند.

کاهش بازدهی ادغام و تملک توسط بانکداران بزرگ سرمایه‌گذار

در حال حاضر عملکرد ادغام و تملک بانک‌های سرمایه‌گذاری تحت تاثیر عواملی قرار گرفته که کاهش محسوسی در میزان فعالیت آن ها در پی داشته است. این رکود در ادغام و تملک، با افول بانک سرمایه‌گذاری کریدیت سوئیس[۲] آغاز شد و  واکنش جدی مدیران ارشد بانک‌های سرمایه‌گذاری بزرگ را برای مقابله با این رکود برانگیخت. بر این اساس، از میان هشت بانک سرمایه‌گذاری که طی سال ۲۰۲۲ در زمینه مشاوره ادغام بهترین عملکرد را داشتند؛ در سال جاری هفت شرکت رؤسای خود را تغییر دادند یا حتی مسئول ادغام‌ها و تملک‌های خود را برکنار کردند.

اخیرا مدیران گروه مالی اورکور[۳] و پی‌جی‌تی پارتنر[۴] اظهار داشتند که درخواست همکاری از سوی کارکنان شرکت‌هایی مانند گلدمن[۵]، بارکلیز[۶] و کردیت سوئیس که از بزرگترین بانکداران سرمایه‌گذاری در جهان به حساب می‌آیند، افزایش یافته است. این بانکداران گفتند که هرگز در حرفه خود چنین علاقه‌ای از سوی کارکنان ارشد گلدمن مشاهده نکرده‌اند.

نامشخص بودن زمان پایان رکود حاکم بر بانک‌های سرمایه‌گذاری

گلدمن، مورگان استنلی[۷] و سیتی گروپ[۸] از جمله بانک‌های سرمایه‌گذاری هستند که در طول سال‌ها رونق و رشد این صنعت، به شدت گسترش یافته بودند اما به واسطه مهم‌ترین رویدادهای کوچک‌سازی بخش ادغام و تملک در دهه‌های گذشته، موقعیت های شغلی شرکت خود را کاهش داده‌اند. این در حالی است که رقبای ضعیف‌تر مانند دویچه بانک[۹] و بانکو سانتاندر[۱۰]در حال استخدام بانکداران مستعد هستند، با این امید که چرخه خرید و فروش در آینده‌ای نزدیک رونق پیدا می‌کند.

تاکنون رکود بخش ادغام و تملک بنگاه‌ها و شرکت‌های تجاری در ساختار بانک‌های سرمایه‌گذاری باقی مانده است ولی همچنان چشم‌انداز احیای آن مبهم به نظر می‌رسد. هزینه‌های مالی بالاتر، که ناشی از تنش‌های ژئوپلیتیکی و تهدیدهای رکود جهانی بوده، باعث شده است که حجم معاملات با کاهشی حدود ۴۰ درصدی به حدود ۱ تریلیون دلار آمریکا، در سال ۲۰۲۳ نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۲۲ مواجه شود.

با وجود این، بسیاری از معاملات به دلیل مشاجره بر سر ارزش‌گذاری‌ها یا موانع نظارتی به سرانجام نمی‌رسند. جیمز گورمن، مدیر اجرایی مورگان استنلی، اذعان دارد که قراردادهای ادغام و تملک افزایش خواهد یافت، اما احتمالا این اتفاق تا سال ۲۰۲۴ رخ نخواهد داد.                                                                                                                                                     

منبع: سایت خبری The Straits Times

پینوشت:

[۱] Mergers and Acquisitions

[۲] Credit Suisse

[۳] Evercore

[۴] PJT Partners

[۵] Goldman

[۶] Barclays

[۷] Morgan Stanley

[۸] Citigroup

[۹] Deutsche Bank

[۱۰] Banco Santander

انتهای پیام/ پول و بانک



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.