۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۶۶۴۱ ۰۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۷:۰۰ دسته: دولت و حکمرانی کارشناس: میرهادی رهگشای
۰

۱۵۰۰ اقتصاددان آمریکایی در نامه‌ای به دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا و مقام‌های ارشد کنگره این کشور، با تأکید بر مزایای اقتصادی حضور مهاجران برای آمریکا، از کنگره خواستند که ساختار مهاجرپذیری آمریکا را نوسازی نماید.

به گزارش مسیر اقتصاد ۱۵۰۰ نفر از اقتصاددانان آمریکایی در نامه‌ای به رئیس جمهور و مقامات کنگره این کشور با تأکید بر مزایای اقتصادی مهاجران برای آمریکا، خواستار نوسازی ساختار مهاجرپذیری آمریکا شدند. در بخشی از این نامه آمده است:

«مهاجرپذیری یکی از مزیت‌های مهم اقتصاد آمریکاست که در سال‌های اخیر قدرت رقابت پذیری این کشور را در اقتصاد جهانی افزایش داده است. چنانچه ملاحظات امنتی لازم و مناسبی در نظر گرفته شود، فرصت‌های اقتصادی ورود مهاجران برای اقتصاد آمریکا به مراتب بیشتر از تهدیدات آن برای اقتصاد و کارگران آمریکایی است.

از جمله مزایایی که مهاجرت برای اقتصاد آمریکا به همراه دارد ورود کارآفرینانی است که کسب و کارهایی را آغاز می‌کنند و موجب ایجاد اشتغال برای کارگران آمریکایی میشوند؛ همچنین کارگران جوان مهاجر میتوانند به خوبی جایگزین نیروهای کار بازنشسته‌ای شوند که درحال حاضر جمعیت زیادی را تشکیل داده‌اند؛ علاوه بر این افرادی با مهارت‌های متعدد وارد آمریکا میشوند که موجب حفظ توان رقابتی و سطح نوآوری شرکت‌های آمریکایی در رشته‌های نوآورانه همچون علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات میشوند.»

این نامه را اقتصاددان‌هایی با گرایش سیاسی مختلف امضاء کرده‌اند، از جمله «داگلاس هولتز ایکین» که در دولت جرج بوش مشغول به کار بوده و «اوستان گولزبی» رئیس هیات مشاوران اقتصادی باراک اوباما؛ علاوه بر این ۶ نفر از اقتصاددان‌هایی که سابقه برنده شدن جایزه نوبل دارند نیز این نامه را امضا کرده‌اند. این اقتصاددان‌ها معتقدند «مهاجرت تنها یک امر خوب برای اقتصاد آمریکا نیست؛ بلکه یک امر لازم و ضروری است.»

ماه گذشته نیز در یک تحقیق که از ۲۸۵ اقتصاددان انجام گرفته بود، بخش قابل توجهی از آن‌ها اعلام کرده بودند که مواضع ترامپ درخصوص محدود نمودن ورود مهاجران به آمریکا یک اشتباه است. آن‌ها اعمال سیاست‌های معتدل‌تر درخصوص ورود مهاجران را مناسب دانسته بودند چراکه معتقد بودند این اقدام در راستای تقویت اقتصاد آمریکاست. علاوه بر این برای تقویت و اصلاح روش اعطای ویزای تحصیلات تکمیلی در مقایسه با بیرون راندن مهاجران غیرقانونی فعلی، اولویت بیشتری قائل بودند.

پیش از این در سال جاری میلادی ترامپ در اظهار نظری گفته است قصد دارد ساختار مهاجرت کنونی آمریکا که بر پایه ورود اعضاء خانواده شهروندان آمریکایی است، تغییر دهد و آن را به سمتی سوق دهد که افراد با مهارت و مزایای بیشتر برای آمریکا، به عنوان مهاجر جذب این کشور شوند. ساختاری به مانند آنچه در حال حاضر در کشورهای کانادا و استرالیا درحال استفاده است و طبق آن در جذب مهاجر به تحصیلات و مهارت افراد توجه بیشتری میشود. با اینحال در ساختار مهاجرت برپایه مزیت نیز حضور افراد خانواده در کشور میزبان به عنوان یک امتیاز در نظر گرفته میشود.

اقتصاددانان معتقدند در صورت اصلاح ساختار مهاجر پذیری نیز لازم است امکان ملحق شدن به افراد خانواده در نظر گرفته شود و تسهیل گردد و همچنین برای کارگران با مهارت بالا و کارگران ساده راه‌هایی برای گرفتن ویزا در نظر گرفته شود. نباید مهاجران را محدود به بخش‌های خاصی از علوم و بازار کار کرد؛ چراکه در بازار کار مهارت افراد مهم است و بازار آن مهاجرانی را جذب خواهد کرد که به آن نیاز دارد. بنابراین بهتر است ساختار اعطای ویزای کار به نحوی طراحی شود که کمبود بازار را شناسایی نماید و اجازه‌ی ورود کارگران مورد نیاز آن را به بازار کار آمریکا صادر نماید.

اقتصاددانان در این نامه اذعان کرده‌اند که ورود مهاجران برای برخی از کارگران با مهارت کمتر و کم در آمد آمریکایی مضراتی به همراه خواهد داشت؛ اما در ادامه عنوان کرده‌اند که ورود مهاجران، خصوصا اگر ساختار جذب مهاجران اصلاح شود، مزایای بسیار زیادی برای کل جامعه به همراه خواهد داشت که بسیار بیشتر از مضرات آن برای بخشی از افراد جامعه خواهد بود.

به همین دلیل این اقتصاددانان در انتهای نامه از کنگره این کشور درخواست کرده‌اند که ساختار مهاجرپذیری آمریکا را به نحوی مورد بازبینی و نوسازی قرار دهند که در کنار رفع نقص‌های فعلی، فرصت‌هایی که مهاجران به همراه خود برای اقتصاد آمریکا به ارمغان می‌آورند بیشینه گردد و علاوه بر این نشان از تأکیدی دوباره بر سابقه درخشان آمریکا در پذیرش مهاجران باشد.

منبع: سی ان ان



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.