۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۶۶۰۰ ۳۱ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۴ دسته: تولید کارشناس: فرامرز قراگزلو
۰

رونق اقتصاد کشور نیازمند آن است که مردم نیز به همراه دولت برای رسیدن به این هدف تلاش کنند. مردم می توانند از طریق حمایت از تولید داخلی، اصلاح الگوی مصرف و تقویت فرهنگ کار به این هدف کمک نمایند.

به گزارش مسیر اقتصاد برای تحقق اقتصاد مقاومتی و رونق تولید و اشتغال باید همه افراد در کشور، اعم از مسئولین و مردم تلاش کنند.

در این میان، نقش مردم قابل توجه است. مردم می توانند با انجام کارهایی که در ادامه نوشته شده است به ایفای نقش خود و تحقق این هدف کمک نمایند:

۱- توجه، حمایت و مصرف تولیدات ملی:

ما علاوه بر حس میهن دوستی، باید به مقاوم سازی اقتصاد اهمیت داده و در شرایط حاضر بیش از قیمت و کیفیت کالا به ایرانی بودن آن اهمیت بدهیم. خرید کالای ایرانی می تواند موجب شود تا تولیدکنندگان داخلی تقویت شوند و روند رو به رشد خود را با سرعت بیشتری ادامه دهند. اگر هزینه واردات غیر ضروری را صرف اشتغال نماییم، بیکاری در کشور رفع خواهد شد.

البته برای حمایت از کالای داخلی باید در کشور فرهنگ سازی گسترده ای شود که این امر باید از طریق رسانه ها و آموزش و پرورش در مردم نهادینه گردد. در حالی که هم اکنون در بین مردم یک فرهنگ غلط رایج است که جنس ایرانی را لزوما بی کیفیت می دانند و به دنبال جنس خارجی هستند به طوری که تولید کنندگان داخلی در بعضی موارد مجبور می شوند بر روی کالای ایرانی هم مارک خارجی بزنند.

۲- اصلاح الگوی مصرف و پرهیز از اسراف:

اصلاح الگوی مصرف، شامل مصرف بهینه ی کالا و انرژی و پرهیز از تجمل گرائی است که در نهایت موجب می شود کشور نیاز کمتری به واردات و فرصت بیشتری برای صادرات داشته باشد. مردم به عنوان بازار اصلی مصرف، نقش حیاتی در تقویت بخش های تولید داخلی دارند. از سوی دیگر حضور بخش های خصوصی در اقتصاد کشور و نقش آن ها در تولید با افزایش سرمایه گذاری، تأثیر مثبتی در عرصه اقتصادی بدنبال دارد که در نهایت رشد تولید داخلی و اقتصاد بومی را رقم می زند.

پرهیز از اسراف با تعریف اقتصاد مقاومتی یعنی مدیریت مصرف و منابع را هر فردی در زندگی شخصی، کارمندی، کارگری و مسئولیتی که در اجتماع دارد، رعایت کند و مصرف را مدیریت کند.

سوال اساسی این است که چرا از امکانات موجود در کشور استفاده صحیح را نمی کنیم؟

شدت مصرف انرژی در ایران ۱۷ برابر ژاپن، ۱۰ برابر اروپا، ۸ برابر آمریکا و ۴ برابر کانادا می باشد. ایران ۵ برابر اندونزی با جمعیت ۲۲۵ میلیون نفر مصرف دارد. ایران ۴ برابر هند با جمعیت ۱ میلیارد و ۱۲۲ میلیون نفر مصرف دارد. ایران ۲ برابر چین با جمعیت ۱ میلیارد و ۳۰۰ میلیون نفر مصرف دارد. ایران ۶ برابر میانگین جهان مصرف نان و شکر دارد. ایران ۴ برابر میانگین جهان مصرف نوشابه،  ۲ برابر مصرف نمک، ۳ برابر مصرف دارو، ۳ برابر مصرف برق، ۲ برابر مصرف آب، ۶ برابر جهان بنزین، ۳ برابرمصرف گاز و … دارد. در اینجا اگر درست مصرف کنیم چه اتفاقی در اقتصاد خواهد افتاد؟

۳- تقویت فرهنگ کار و تولید و بهره وری در کار:

نقطه عطف تحول و توسعه کشورهای پیشرفته، مدیریت زمان، کار مفید و همت آنها بوده است. بر اساس آمار، کار مفید در ایران یک ساعت و در بخش خصوصی ۲ ساعت و ۴۰ دقیقه است که اصلاح این مسئله که به نوعی فرهنگ غلط کاری است، می تواند کمک قابل توجهی به اقتصاد کشور نماید.

۴- استفاده حداکثری از همه ظرفیت ها:

باید کشاورزی را از حالت سنتی خارج نموده و با همین آب و زمین تولیدات را ارتقاء بخشیده و هر برکه ای را برای پرورش غاز، هر نیزاری را برای پرورش بوقلمون، هر رودخانه و نهر و کانالی را برای پرورش ماهی، هر مزرعه ای را برای کندوی زنبور عسل و … بکار گیریم که رشد اقتصاد را به همراه دارد.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.