۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۶۵۷۰۰ ۱۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۰ دسته: پول و بانک
۰

شونیچی سوزوکی وزیر اقتصاد ژاپن، به تازگی بر ضرورت حرکت پایدار نرخ ین در برابر ارزهای خارجی تاکید کرده و گفته است: «ما آماده‌ایم اقدامات لازم را برای جلوگیری از نوسانات زیاد ارزش پول ملی انجام دهیم و برای تحقق این هدف همه ابزارها را در نظر داریم.» ماساتو کاندا معاون وزیر اقتصاد و دیپلمات ارشد پولی دولت ژاپن نیز گفته است: «ما تغییرات نرخ برابری ین به دیگر ارزها را رصد می‌کنیم و چنانچه این نرخ بخواهد در یک روز یا یک هفته تغییر زیادی داشته باشد، با مداخله از این تغییرات جلوگیری می‌کنیم.»

به گزارش مسیر اقتصاد در هفته‌های اخیر و درپی انتشار داده‌های مالی اقتصاد آمریکا، دلار این کشور با نوسانات زیادی همراه شده و تقویت آن موجب تضعیف ارز ملی بسیاری از کشورها از جمله ین ژاپن شده است. در این شرایط که نسبت برابری ین ژاپن نسبت به دلار در حال نزول است، مقامات کشور ژاپن از عزم جدی خود برای جلوگیری از نوسانات نرخ ارزهای خارجی و ایجاد ثبات در ارزش پول ملی سخن گفته‌اند.

هرچند کاهش ارزش پول ملی ژاپن به عنوان مشوقی برای صادرکنندگان کالا از این کشور عمل می‌کند، اما در مقابل به افزایش هزینه معیشت مردم و همچنین افزایش هزینه تامین مواد اولیه خارجی منجر می‌شود و در نهایت اثر مطلوبی بر اقتصاد ژاپن ندارد.

دولت ژاپن متعهد به جلوگیری از نوسانات شدید نرخ ارز است

مقامات ژاپن روز چهارشنبه ضمن تاکید بر اینکه از نوسانات سریع نرخ ارز جلوگیری می‌کنند، اعلام آمادگی کردند که با نقش آفرینی در بازارهای مالی از افت ارزش پول ملی خود جلوگیری کنند. در حال حاضر هر دلار آمریکا به حدود ۱۵۰ ین ژاپن رسیده که در طول یک سال اخیر بی سابقه است.

شونیچی سوزوکی وزیر اقتصاد ژاپن، به تازگی در مصاحبه با خبرنگاران بر ضرورت حرکت پایدار نرخ ین در برابر ارزهای خارجی تاکید کرده و گفته است: ما آماده‌ایم اقدامات لازم را برای جلوگیری از نوسانات زیاد ارزش پول ملی انجام دهیم و برای تحقق این هدف همه ابزارها را در نظر داریم.

ماساتو کاندا معاون وزیر اقتصاد و دیپلمات ارشد پولی دولت ژاپن نیز ضمن تایید سخنان وزیر اقتصاد درخصوص ضرورت جلوگیری از نوسانات ارزش پول ملی، گفته است: ما تغییرات نرخ برابری ین به دیگر ارزها را رصد می‌کنیم و چنانچه این نرخ بخواهد در یک روز یا یک هفته تغییر زیادی داشته باشد، با مداخله از این تغییرات جلوگیری می‌کنیم.

بر اساس آمارها در اواخر سال ۲۰۲۲ میلادی و در زمانی که نرخ برابری ین به دلار با فشار فروش مبادله‌گران نزولی شده بود، بانک مرکزی ژاپن رقمی در حدود ۶۵ میلیارد دلار در بازار مداخله کرد تا از کاهش ارزش پول ملی جلوگیری کند.

جلوگیری از افزایش نرخ بهره اقدام دیگر ژاپن برای ایجاد ثبات اقتصادی

بانک مرکزی ژاپن علاوه بر اهتمام به جلوگیری از کاهش شدید ارزش پول ملی، در خصوص نرخ بهره اوراق دولتی نیز سیاست خاصی را در پیش می‌گیرد و در صورت بالا رفتن آن در بازار مداخله می‌کند. به طور خاص ژاپن سقف نرخ بهره اوراق دولتی کوتاه مدت را در حدود یک درصد در نظر گرفته و درصورتی که نرخ بهره اوراق در بازارهای مالی به این حد نزدیک شود، بانک مرکزی شرایط را برای خرید اوراق از سوی بانک‌ها فراهم می‌کند تا از بالاتر رفتن نرخ بهره جلوگیری کند.

منبع: رویترز

انتهای پیام/ اقتصاد بین‌الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.