۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۶۲۹۴۷ ۱۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۰ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

براساس گزارش نشریه «فایننشال تایمز»، در ماه‌های اخیر روابط تجاری ایران و امارات روند روبه رشدی داشته و محدودیت‌های ناشی از تحریم‌های غرب علیه بازرگانان ایرانی کاهش یافته است. براساس اظهارات مقامات آگاه، مقامات ایرانی از همتایان اماراتی خود خواسته‌اند تا مکانیسم‌های جدیدی برای تامین مالی تجارت بیابند.

به گزارش مسیر اقتصاد براساس اعلام بازرگانان و مسئولان، حجم تجارت بین ایران و امارات متحده عربی به دلیل کاهش محدودیت‌ها در مبادلات بین دو همسایه افزایش یافته است. طبق اظهارات مدیران اجرایی، امارات در ماه‌های اخیر محدودیت‌های مربوط به ثبت شرکت‌ها و صدور ویزا برای شرکت‌های ایران را که همچنان مشمول تحریم‌های شدید ایالات متحده بوده، کاهش داده است. در همین راستا، سرمایه‌داران ایرانی در حال ارزیابی راهکارهای تقویت تجارت دوجانبه با ایجاد سازوکارهای لازم برای تأمین مالی معاملات قانونی هستند. همچنین گسترش روابط تجاری بین ایران و امارات متحده عربی، بخشی از رویکرد جدید این کشور خلیج فارس مبتنی بر کاهش تنش منطقه‌ای و تمرکز بر تجارت است.

جهش در حجم مبادلات تجاری ایران و امارات

افشین مولوی، کارشناس ارشد دانشکده مطالعات بین‌الملل دانشگاه جانز هاپکینز، در اینباره اظهار کرد: «به نظر می‌رسد سیاست خارجی امارات به سمت رویکرد اقتصادی تغییر کرده است. موفقیت چین در میانجیگری برای احیای روابط ایران و عربستان سعودی نیز روند رو به رشد ارتباط دیپلماتیک امارات متحده عربی با ایران را تقویت کرد. این موضوع به کاهش تنش‌های یک دهه اخیر به سبک جنگ سرد بین قدرت‌های رقیب خلیج فارس، کمک کرده است. در اقع، نزدیکی تهران و ریاض این امیدواری را ایجاد کرد که مذاکرات جاری می‌تواند به یک راه حل سیاسی پایدار منجر شود.

هرچند، چین شریک اصلی تجارت ایران است، اما امارات متحده عربی نیز در جایگاه دومین شریک تجاری بزرگ تهران رتبه‌بندی می‌شود. بر اساس داده‌های رسمی ایران، تجارت بین دو کشور از رکود ۱۱ میلیارد دلاری در سال ۲۰۲۰/۲۰۲۱ به ۲۴ میلیارد دلار در ۱۲ ماه منتهی به مارس ۲۰۲۳ افزایش یافته است. این جهش در مبادلات دوجانبه، بیش از ۲۲ میلیارد دلار سال ۲۰۱۲  و پیش از شروع تحریم‌های ایالات متحده است.

مقامات ایرانی اعلام کرده‌اند که افزایش حجم تجارت دوجانبه به ۳۰ میلیارد دلار در دو سال آینده را هدف‌گذاری کرده‌اند. مسعود دانشمند، رئیس سابق اتاق بازرگانی ایران و امارات گفت: فشارهای بانک مرکزی امارات کاهش یافته و برخی از بانک‌های اماراتی شروع به افتتاح حساب بانکی کرده‌اند. در حال حاضر، برخی از شرکت‌های غیرفعال ایرانی در امارات  دوباره فعالیت خود را از سر گرفته‌اند. برخی از شرکت‌های جدید نیز آغاز به کار کرده‌اند.»

براساس اظهارات مقامات آگاه، مقامات ایرانی از همتایان اماراتی خود خواسته‌اند تا مکانیسم‌های جدیدی برای تامین مالی تجارت بیابند. باید توجه داشت که تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران و پیامدهای پس از آن، نگرانی‌هایی را در مورد معاملات مرتبط با ایران ایجاد کرده است. هرچند ابوظبی به دنبال تقویت روابط تجاری دوجانبه است، اما همچنان نگرانی‌هایی در مورد واکنش ایالات متحده وجود دارد.

وزارت اقتصاد امارات متحده عربی در اینباره اعلام کرد: روابط اقتصادی ما با ایران از دیرباز اهمیت زیادی داشته است و تجارت دوجانبه با رعایت کامل قوانین و استانداردهای جهانی انجام می‌شود. برخی از شرکت‌ها و بانک‌های ایرانی از افراد معتمد در امارات متحده عربی برای تراکنش‌های فرامرزی و کاهش محدودیت‌های کنونی استفاده می‌کنند.

دانشمند گفت: سال‌ها محدودیت‌های خود تحمیلی برای تجارت با ایران وجود داشت، اما در سال‌های اخیر به تدریج کاهش یافته و حتی آزادی بیشتری ایجاد شده است.

منبع: فایننشال تایمز

انتهای پیام/ تجارت و دیپلماسی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.