۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۶۱۷۳ ۲۶ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۲ دسته: تجارت و دیپلماسی کارشناس: میرهادی رهگشای
۰

سیاست دولت ترامپ در خصوص روابط تجاری با چین، به شدت در روابط آینده چین و هند اثرگذار است. چنانچه ترامپ بخواهد به وعده‌های خود در خصوص تجارت با چین عمل نماید، جای خالی این کشور در تجارت با چین خالی توسط بازار ۱.۲ میلیارد نفری هند پر خواهد شد.

به گزارش مسیر اقتصاد سیاست دولت ترامپ در خصوص روابط تجاری با چین، به شدت در روابط آینده چین و هند اثرگذار است. ترامپ در وعده‌های انتخاباتی خود وعده اعمال قوانین محدود کننده برای تجارت با چین را داده و در مدتی که در مصدر ریاست جمهوری آمریکا حضور داشته نشان داده رئیس جمهوری خود رأی است و چندان به توصیه کارشناسان توجهی ندارد.

اما به نظر میرسد چنانچه ترامپ بخواهد به وعده‌های خود در خصوص تجارت با چین عمل نماید، جای خالی این کشور در تجارت با چین خالی نخواهد ماند و هند به عنوان بازاری با بیش از ۱.۲ میلیارد نفر جمعیت، این قابلیت را دارد که جای خالی آمریکا را برای چین پر نماید.

در جریان سفر هفته گذشته رئیس جمهوری چین به آمریکا و ملاقات با دونالد ترامپ، برای اولین بار است که مقامات هندی مشتاقانه در حال رصد روابط آمریکا و چین هستند. کارشناسان تجارت خارجی دولت هند معتقدند تشدید تنش‌ها و ایجاد یک جنگ تجاری بین آمریکا و چین در راستای منافع هند است.

از طرفی تولید قدرتمند و بالای چین نیاز به یک بازار مصرف دارد. از طرف دیگر آمریکا – در واقع آمریکای دونالد ترامپ – تصمیم گرفته است که دیگر بازار مصرف کالاهای چینی نباشد. بنابراین در چنین شرایطی چین نمیتواند منتظر کاهش صادرات کالاهای تولیدی خود به آمریکا باشد، چراکه این مسئله میتواند یک بحران اقتصادی را برای این کشور در پی داشته باشد.

این مسئله همچنین میتواند جایگاه شی جینپینگ، رئیس جمهوری چین را نیز به خطر بیندازد. بنابراین چین درحال حاضر به یک بازار بزرگ نیاز دارد؛ و هند بزرگترین بازار مصرف آسیا برای کالاهای چینی است.

شعارهایی که ترامپ علیه چین در دوران تبلیغات انتخاباتی داده، بسیار صریح و بی پرده بوده است. به طور مثال او در یکی از اظهار نظرهای خود گفته بود: «چین درحال نابود کردن اقتصاد کشورماست و ما به چین اجازه نخواهیم داد به این کار ادامه دهد.» علاوه بر این ترامپ دعده داده بود تعرفه‌های واردات کالا از چین را تا ۴۵ درصد افزایش دهد؛ وعده‌ای که اگر عملیاتی گردد ضربه سختی به تجارت آمریکا و چین وارد خواهد کرد.

اخیرا نیز ترامپ در یکی از توئیت‌های خود در شبکه توئیتر گفته است: «دیدار با رئیس جمهور چین یکی از سخت‌ترین دیدارهای من خواهد بود؛ چراکه قصد دارم در این دیدار به توافقی برسیم که طبق آن کسری تراز تجاری آمریکا در تجارت با چین و در نتیجه از دست رفتن اشتغال مردم آمریکا پایان یابد. بنابراین شرکت‌های آمریکایی نیز باید آماده جایگزینی چین در تجارت خارجی خود باشند.»

نتایج برخی تحقیقاتی که اخیرا انجام شده نیز جنگ تجاری آمریکا و چین را تشدید کرده است. نتایج یکی از آخرین تحقیقات در این زمینه نشان داده که در فاصله بین سال‌های ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۷، اقتصاد آمریکا بر اثر تجارت با چین تنها ۱ میلیون شغل کارخانه‌ای خود را از دست داده است. این میزان نزدیک به یک چهارم شغل‌های کارخانه‌ای است که در این مدت در اقتصاد آمریکا از دست رفته است. در سال ۲۰۱۶ کسری تراز تجاری آمریکا و چین در حدود ۳۴۷ میلیارد دلار بوده است.

علاوه بر این اخیرا دفتر نمایندگی تجارت خارجی آمریکا لیستی از مسائل چالش برانگیز در تجارت با کشور چین منتشر کرده که مسائلی همچون رعایت حقوق مالکیت معنوی و دسترسی به بازار محصولات کشاورزی را شامل میشود. گرچه آمریکا در زمینه این مسائل با کشورهای دیگری همچون هند نیز دچار چالش است.

کارشناسان معتقدند تنش بین کشورهای آمریکا و چین و جنگ تجاری این دو کشور در آینده نزدیک و با اعمال وعده‌ها و سیاست‌های جدید از سوی آمریکا و پاسخ چین به آن‌ها وارد فاز جدیدی خواهد شد. به طور خاص اگر آمریکا تعرفه واردات کالا از چین را افزایش دهد، چشم انداز این جنگ تجاری بسیار وخیم خواهد بود.

درحال حاضر به دلیل اینکه صادرات چین به آمریکا به مراتب بیشتر از واردات از این کشور است، آمریکا میتواند برای طیف وسیعی از کالاهای چینی تعرفه واردات کالا را افزایش دهد، با اینحال چین نیز میتواند در خصوص برخی محصولات و خدمات مهم آمریکایی، این افزایش تعرفه را جبران نماید.

منبع: اسپوتنیک



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.