۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۶۱۳۸۴ ۲۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۰ دسته: حمل و نقل
۰

دولت فرانسه با هدف تحقق سیاست توسعه شبکه راه آهن و بهبود بهره‌وری سوخت، قصد دارد مالیات بر روش‌های پرمصرف حمل‌و‌نقل را افزایش بدهد و با وضع محدودیت، تقاضای حمل مسافر را از بخش هوایی به بخش ریلی منتقل کند. انتظار می‌رود با افزایش مالیات بر سفرهای هوایی، سرمایه‌ای بالغ بر ۱۱۰ میلیون یورو برای سرمایه‌گذاری در شبکه ریلی فرانسه جمع آوری شود.

به گزارش مسیر اقتصاد موضوع کاهش وابستگی به سوخت‌های فسیلی در فرانسه و کل اتحادیه اروپا از سال‌ها قبل در دستور کار بود اما جنگ اوکراین و بحران انرژی در این منطقه تلنگری بود که فرانسه را به سرعت بخشیدن به اجرای سیاست‌های کاهش مصرف سوخت، وا داشت. یکی از مهمترین رویکردهای فرانسه در خصوص کاهش مصرف سوخت، توسعه شبکه ریلی و افزایش سهم راه آهن از حمل بار و مسافر در این کشور است؛ زیرا این نوع حمل مسافر بالاترین بهره‌وری سوخت را در میان همه شقوق حمل و نقل دارد.

افزایش مالیات سفرهای هوایی در فرانسه با هدف توسعه شبکه ریلی

اولین گزینه فرانسه برای تامین مالی پروژه‌های توسعه راه آهن، افزایش مالیات بر سفرهای هوایی است. کلنگ این مالیات نخستین بار در سال ۲۰۰۵ و در زمان ریاست جمهوری ژاک شیراک بر زمین خورد و در سال ۲۰۲۰ افزایش یافت و به ۳ یورو برای انواع تجاری و تشریفاتی رسید. اکنون قرار است این مالیات مجددا افزایش یابد تا جایی که بنابر ارزیابی‌های دولت، ۱۱۰ میلیون یورو از این طریق بدست خواهد آمد که باید برای توسعه راه آهن مصرف شود.

ممنوعیت پرواز در مسیرهایی که با قطار در حداکثر ۲.۵ ساعت می‌توان طی کرد

یکی دیگر از اقدامات فرانسه برای توسعه راه آهن، رونق بخشی به حمل ریلی با انتقال اجباری تقاضای سفر از بخش هوایی به بخش ریلی در مسیرهای کوتاه است. در همین راستا سفرهای هوایی در مسیرهایی که قابلیت جایگزینی با سفر ریلی کمتر از ۲.۵ وجود دارد، ممنوع شدند. البته بر اساس قانون این ممنوعیت به شرطی وضع می‌شود که قطار به طور مکرر، به موقع و به تعداد کافی وجود داشته باشد. بدین ترتیب سفرهای هوایی بین فرودگاه اورلی پاریس و مراکز منطقه‌ای مانند نانت، لیون و بوردو ممنوع است.

بدین ترتیب با افزایش تقاضای سفر در بخش ریلی امکان افزایش تعداد قطارها و همچنین بهره‌وری ظرفیت هر قطار افزایش خواهد یافت. و در نتیجه علاوه بر کاهش قیمت بلیط، امکان توسعه زیرساخت‌های ریلی نیز پدید خواهد آمد.

بر اساس گزارش صلح سبز در اتحادیه اروپا هزینه سفر با قطار در  تمامی کشورهای عضو اتحادیه اروپا بین دو تا چهار برابر بیشتر از سفر با هواپیما است. بررسی ۱۱۲ مسیر اروپایی بین شهرهای بزرگ در ۲۷ کشور عضو اتحادیه و بریتانیا نشان می‌دهد که قیمت بلیت هواپیما از قطار ارزان‌تر است. همچنین بلیت قطار بارسلونا به لندن ۱۰ برابر بیشتر از بلیت هواپیما است.

افزایش مالیات بر جت‌های خصوصی به منظور کاهش مصرف سوخت

جت های خصوصی ۱۴ بار بیش از پروازهای تجاری در هر کیلومتر سوخت مصرف می‌کنند و به لحاظ انتشار کربن، ۵۰ برابر بیشتر از قطار آلوده کننده هستند. این مسئله اخیرا موجب خشم عمومی مردم فرانسه نسبت به سلبریتی هایی که از جت خصوصی استفاده می کنند شده است. در سال ۲۰۲۲ قریب ۸۵ هزار پرواز خصوصی در فرانسه انجام شد. با این حال دولت فرانسه نمی‌خواهد مستقلا در این خصوص اقدام کند و مایل است از طریق اتحادیه اروپا در مورد این نوع پروازها و به طور کلی مصرف نفت سفید اعمال قانون کند.

افزایش مالیات بر مصرف نفت سفید نیز از جمله طرح‌هایی است که در کشورهای عضو اتحادیه اروپا به منظور اهداف زیست محیطی دنبال می‌شود، هرچند این افزایش، نیازمند توافق همه کشورهای عضو اتحادیه است اما به نظر می‌رسد به زودی مورد تایید همه کشورهای عضو قرار گیرد.

منبع: نشریه فوربز / یورو نیوز

انتهای پیام/ حمل و نقل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.