۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۶۱۱۴ ۲۶ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۹ دسته: کشاورزی
۰

علیرغم ظرفیت های زیادی که در بخش کشاورزی داریم، عملکرد ما در این بخش مطلوب نیست. عدم آمایش سرزمین، شیوه های سنتی کشاورزی، بسته بندی و نهایتا تجاری سازی از مشکلات ما در این زمینه است.

سید راضی نوری نماینده استان خوزستان در مجلس شورای اسلامی، در گفتگو با مسیر اقتصاد به بیان ظرفیت های بخش کشاورزی و مشکلات این بخش پرداخت.

نوری با اشاره به اینکه وسعت کشور ما بسیار مناسب بوده و خاک حاصلخیزی هم دارد، افزود: از لحاظ آب و هوایی هم کشور ما بسیار متنوع است به طوری که در کمتر کشوری چنین شرایطی وجود دارد. به خاطر این تنوع آب وهوایی، محصولات کشاورزی ما هم بسیار متنوع و گسترده می باشد. به همین خاطر اگر در بخش کشاورزی مدیریت مناسبی داشته باشیم، می توانیم به جای واردات محصولات کشاورزی، صادر کننده این محصولات باشیم.

عضو کمیسیون کشاورزی و منابع طبیعی مجلس در ادامه گفت: کشور ما در بخش محصولات کشاورزی ظرفیت های زیادی دارد. با این وجود در حال حاضر عملکرد در این بخش مطلوب نیست و نیاز به برنامه ریزی بهتر و تلاش بیشتر داریم. ما می توانیم بخش زیادی از مشکلات اشتغال و تولید را به وسیله مدیریت بهتر در بخش کشاورزی حل کنیم. در کشور باید برای مناطق مختلف کشور الگوی کشت مناسبی تهیه شود تا بتوانیم از ظرفیت های موجود به درستی استفاده کنیم.

نماینده مردم شوش در مجلس با اشاره به اینکه کشاورزان باید از طرف دولت حمایت شوند، گفت: از جمله کارهای حمایتی دولت برای کشاورزان بیمه کردن محصولات آن ها در برابر حوادثی از جمله سیل و خشکسالی، خرید تضمینی محصولات و بیمه کردن خود کشاورز می باشد تا کشاورزان بتوانند با اطمینان به کار خود بپردازند و دلگرم باشند.

وی در ادامه صحبت هایش گفت: یکی دیگر از لازمه های پیشرفت در بخش کشاورزی، جایگزینی روش های نوین به جای روش های سنتی است. در این راستا قوانینی برای کمک به کشاورزان قرار داده شده است. از جمله طرح آبیاری نوین زمین های کشاورزی که طبق قانون، ۸۵ درصد هزینه خرید تجهیزات را به عهده دولت قرار داده که به عنوان تسهیلات به کشاورزان بدهد. زمینه های این هدف وجود دارد ولی برای اجرایی شدن این طرح ها باید از طرف دولت و جهاد کشاورزی بیشتر مورد توجه قرار بگیرد.

نوری در پایان با بیان اینکه در بخش کشاورزی ضعف هایی وجود دارد، گفت: برای اینکه بتوانیم برای محصولات خود در خارج از کشور بازار و مشتری مناسب داشته باشیم باید این مشکلات از بین برود. از جمله این ضعف ها اینکه بسته بندی محصولات ما به درستی انجام نمی شود. مشکل دیگر در برند سازی و بازاریابی محصولات کشاورزی می باشد. در رابطه با حل این مشکلات اقدامات مناسبی نشده است و باید مسئولین به این موارد اهمیت بیشتری بدهند.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.