۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۵۹۵۳۲ ۰۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۰ دسته: حمل و نقل
۰

حمزه ذاکری، مدیر کل مرکز توسعه آموزش، مطالعات و نوآوری سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، طرح جامع حمل و نقل جاده‌ای را چراغ راه توسعه شبکه حمل و نقل کشور توصیف کرد و گفت: این طرح که شامل ۷۰۰ پروژه زیربنایی است و به کمک اساتید برجسته دانشگاهی کار تدوین آن از سال ۹۵ آغاز شده، مراحل پایانی خود را می‌گذراند. از این تعداد پروژه، ۵۶۰ طرح، مصوب شده که تمرکز اصلی آن‌ها روی توسعه زیرساخت‌هاست.

حمزه ذاکری در گفتگو با مسیر اقتصاد طرح جامع حمل و نقل جاده‌ای را یکی از پیشرفته‌ترین و کامل‌ترین طرح‌های مطالعاتی توصیف کرد و افزود: فاز اول این طرح از سال ۹۵ توسط وزارت راه و شهرسازی آغاز شد، اما برای ادامه و ورود به فاز دوم که در واقع مهمترین بخش آن است، سیاست وزارت راه بر این شد که طرح را به صورت بخشی به سازمان‌های مرتبط  ابلاغ کند.

به عنوان مثال، مطالعات و بررسی‌های بخش جاده‌ای به سازمان راهداری، هوایی به سازمان هواپیمایی، ریلی به راه آهن و دریایی به سازمان بنادر و کشتیرانی واگذار شد.

تدوین طرح جامع حمل و نقل جاده‌ای با کمک دانشگاه‌ها

وی با اشاره به اینکه در فاز نخست مدل عرضه و تقاضا مشخص شد و در فاز دوم اولویت بندی پروژه‌ها صورت گرفت، گفت: سازمان راهداری برای تحقق طرح جامع حمل و نقل جاده‌ای، کنسرسیومی از دانشگاه‌های تراز اول کشور از جمله تربیت مدرس، بوعلی سینای همدان و امیرکبیر تشکیل داد و به کار روی فاز دوم پرداخت. ضمن اینکه از نظرات و توصیه‌های چند تن از اساتید دانشگاه علم و صنعت نیز به عنوان ناظر در این طرح استفاده می‌شود.

به گفته وی، با توجه به اینکه ۹۰ درصد حمل و نقل کشور به صورت جاده‌ای انجام می‌شود، طرح جامع حمل و نقل جاده‌ای یکی از مهمترین بخش‌های طرح جامع است و پروژه‌های آن از گستردگی و تنوع زیادی برخوردار است.

مدیر کل مرکز توسعه آموزش، مطالعات و نوآوری سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای شمار پروژه‌های پیشنهادی این طرح را ۷۰۰ مورد اعلام کرد و افزود: از این تعداد ۵۶۰ طرح، مصوب شده است.

ذاکری طرح جامع حمل و نقل جاده‌ای را طرح بهینه سازی چند تابعی و همه جانبه توصیف کرد و اظهار داشت: این طرح بر اساس پنج تابع و ۱۹ شاخص از جمله شاخصه‌های اقتصادی، عدالت اجتماعی، زیست محیطی، ایمنی، زمان سفر و تاب آوری شبکه تعریف شده است.

با نزدیک شدن به ماه‌های پایانی، طرح آماده تلفیق می‌شود

وی پیشرفت این طرح را مطلوب و طبق برنامه زمان‌بندی شده اعلام کرد و گفت: طی ۱۴ ماهی که از شروع فاز دوم طرح می‌گذرد، ۹۵ درصد پیشرفت داشته‌ایم. کلیات آن به اتمام رسیده و پیش بینی می‌شود جزئیات باقیمانده تا چند ماه آینده به پایان برسد و طرح مبنای تلفیق قرار گیرد.

مدیر کل مرکز توسعه آموزش، مطالعات و نوآوری سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، تمرکز طرح جامع را روی توسعه زیرساخت‌ها عنوان کرد و افزود: در مطالعات صورت گرفته، بر موضوعاتی مانند اینکه جاده‌ها کجا ساخته شود، از چه نوعی باشد، از چه مسیری عبور کند، ایمنی آن چگونه باشد، آزادراه‌ها و کریدورهای ترانزیتی کجاها احداث شود؛ تمرکز شده است.

ذاکری طرح جامع حمل و نقل جاده‌ای را حلقه مفقوده حمل و نقل کشور توصیف کرد که می‌تواند به عنوان برنامه میان مدت، چراغ راه توسعه شبکه قرار گیرد.

انتهای پیام/ حمل و نقل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.