۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۵۸۲۵۳ ۲۱ تیر ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۰ دسته: مالیات
۰

محسن زنگنه سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه، با اشاره به هدفمندسازی مشوق‌های مالیاتی گفت: مشوق‌های مالیاتی قانون جهش دانش‌بنیان کمک مهمی به افزایش تحقیق و توسعه صنعتی و ترغیب بیشتر صنایع در به کارگیری از فناوری خواهد کرد که در برنامه هفتم نباید مورد بی‌توجهی یا حذف قرار بگیرد.

محسن زنگنه در رابطه با حذف مشوق‌های مالیاتی در برنامه هفتم توسعه، در گفتگو با مسیر اقتصاد گفت: نسبت درآمدهای مالیاتی به تولید ناخالص داخلی، ۷ درصد است که قرار است در پایان برنامه هفتم توسعه به ۱۰ درصد و نسبت مالیات به اعتبارات هزینه‌ای هم به ۸۰ درصد برسد؛ یعنی بنا است که در برنامه هفتم، ۸۰ درصد از اعتبارات هزینه‌ای و جاری دولت، از مالیات‌ها تامین شود. رویکرد کلی باید به این شکل باشد که علاوه بر حمایت از تولید باید مشوق‌هایی برای آن در نظر گرفت و به سمت گسترش پایه‌های مالیاتی نیز رفت.

بخش بزرگی از معافیت‌ها و مشوق‌ها کمکی به تولید و اشتغال کشور نمی‌کند

وی ادامه داد: تاکید دولت در حوزه مالیات، اخذ مالیات بر درآمد است؛ یعنی اگر مالیات بر درآمد انجام شود، بسیاری از منابع درآمدی مختلفی که وجود دارد، عملا اصلاح خواهد شد. الان دنیا هم به سمت «مالیات بر درآمد خانوار» رفته که هم عادلانه‌تر و هم یکپارچه است.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه، با اشاره به معافیت‌های مالیاتی، گفت: اعمال معافیت‌های مالیاتی جدید ممنوع شده و معافیت‌های مالیاتی غیرمولد قبلی نیز اصلاح شده است. زیرا بخش بزرگی از معافیت‌ها و مشوق‌ها نیز کمکی به تولید و اشتغال کشور نخواهد کرد.

مشوق‌های مالیاتی هدفمند بخش دانش‌بنیان در برنامه هفتم توسعه

وی با اشاره به تاثیر حذف مشوق‌های مالیاتی بر ظرفیت های تولیدی کشور، اظهار کرد: قطعا حذف مشوق‌های مالیاتی هدفمند بخش مولد اقتصاد به تولید کشور ضربه می‌زند؛ قانونی که یک سال پیش به آن رای دادیم و اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه که به تازگی نیز اجرایی شده است و کمک بسیار مهمی در جهت افزایش تحقیق و توسعه صنعتی و ترغیب بیشتر صنایع در به کارگیری از فناوری خواهد داشت، از این دست مشوق‌های مالیاتی مهم تولید است که نباید مورد بی‌توجهی یا حذف قرار بگیرد اما اینها مواردی است که دولت ارائه کرده است و ما در تلاش برای اصلاح آن هستیم و کمیسیون آموزش و تحقیقات نیز در جهت اصلاح این بند حکم اصلاحی آورده است.

زنگنه افزود: یکی از نکاتی که کمیسیون آموزش و تحقیقات نسبت به آن نگرانی داشت، این بود که در قانون جهش دانش‌بنیان، مشوق هایی برای شرکت های دانش بنیان، در نظر گرفته شده بود که بخشی از این مشوق‌ها، در لایحه برنامه هفتم توسعه مورد توجه قرار نگرفته است؛ اما امکان اصلاح جزئیات لایحه، در صحن وجود دارد و ما به شرط اصلاح کامل، به کلیات آن رای دادیم.

انتهای پیام/ مالیات



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.