۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۵۷۷۷۲ ۱۴ تیر ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۰ دسته: مالیات
۰

معصومه پاشایی عضو هیات رییسه کمیسیون صنایع و معادن گفت: با به کارگیری سامانه مودیان و تقاطع اطلاعات خروجی این سامانه با حساب مودیان مالیاتی، امکان اخذ مالیات هوشمند، حذف ممیزمحوری و کاهش فرارهای مالیاتی کلان به ویژه در مورد مشاغل خاص فراهم خواهد شد.

معصومه پاشایی عضو هیات رییسه کمیسیون صنایع و معادن در مورد فرار مالیاتی در گفتگو با مسیر اقتصاد گفت: در بحث فرار مالیاتی مهم‌ترین مسئله بخش بودجه و درآمدهای پایدار است. باید همه در این بخش کمک کنند که دولت در زمینه درآمدهای پایدار بتواند هزینه های خود را پرداخت کند و اینگونه نیست که فقط سازمان مالیاتی و وزارت اقتصاد باید پیگیر این قضیه باشند، باید بفهمیم و به مردم یاد بدهیم و تک تک شهروندان بدانند که مالیات دادن یعنی ساختن کشور و اینگونه نباشد فکر کنیم که مالیاتی که می دهیم بی تاثیر است و قسمتی از فرارهای مالیاتی به دلیل احساس بی تاثیری پرداخت مالیات توسط مردم است. دولت باید بسترهایی را فراهم کند که مردم لمس کنند مالیاتی که می دهند در زندگی آنها چقدر نقش دارد.

مشاغل با درآمد کلان نیز باید همانند کاگران مالیات پرداخت کنند

عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به فرار مالیاتی برخی مشاغل با درآمدهای کلان در مقابل کارمند و کارگر که سر ماه مالیات خود را پرداخت می‌کنند، اظهار کرد: بخش مهمی از فرار مالیاتی در بخش‌هایی است که نه تنها درآمد کمی ندارند، بلکه با وجود درآمدهای کلان نسبت به پرداخت مالیات واکنش نشان می‌دهند و به هر نحوی به دنبال فرار مالیاتی هستند. متاسفانه در مشاغل خاص به خصوص نظیر پزشکان یا طلافروشان و … فرارهای مالیاتی زیادی را می‌بینیم.

وی ادامه داد: مشاغل با درآمد کلان که از فرصت‌های تامین امنیت پایدار بیشترین استفاده را دارند، به جای اینکه به عنوان لیدر در پرداخت مالیات عمل کنند و به همه یاد دهند که باید مالیات پرداخت کنند برعکس رفتار می‌کنند. پزشکان یا طلافروشان از دستگاه‌های پوز استفاده نمی‌کنند و از خریداران کالا یا خدمت می‌خواهند که مبلغ را کارت به کارت کنند یا در برخی طلافروشی‌ها شاهد تقاضا به شکل پرداخت ارز برای خرید طلا هستیم که این افراد باید رصد شوند.

شکل‌گیری نظام مالیاتی هوشمند مبتنی بر داده‌های سامانه مودیان

پاشایی اضافه کرد: باید دولت بر برخی مشاغل خاص نظارت کافی داشته باشد، سازمان مالیاتی باید نقص سامانه را برطرف کند، اگر نقص‌ها را برطرف نکنیم و نشتی‌هایی برای فرار وجود داشته باشد، این مشکلات پیش می‌آید. برای همین، مجلس بر اجرای سامانه مودیان و پایانه‌های فروشگاهی تاکید فراوانی داشته است، با به کارگیری سامانه مودیان و تقاطع اطلاعات خروجی این سامانه با حساب مودیان مالیاتی، امکان اخذ مالیات هوشمند و حذف ممیزمحوری و کاهش فرار مالیاتی کلان در بخش مشاغل خاص فراهم خواهد شد.

با کمک سامانه مودیان و شفافیت جریان مالی و کالایی، مشاغل خاص دیگر امکان کتمان درآمد خود را نخواهند داشت و بدین ترتیب مالیات واقعی این مشاغل اخذ خواهد شد و عدالت مالیاتی بین کارگر و کارمند که ابتدای هر ماه مالیات خود را می‌پردازند با این مشاغل خاص که مالیات واقعی خود را باید بپردازند، برقرار خواهد شد. باید بر سیستم اداری خودمان نظارت داشته باشیم و از مردم می خواهیم اگر جایی مراجعه می کنند چه طلافروشی، چه مغازه و چه مطب پزشک و از اینها پول نقد می خواهند یا شماره کارت می دهند باید اطلاع بدهند چون همه باید با هم ناظر باشیم نه اینکه از کنارش بگذریم و اجازه بدهیم همیشه برای فرار مالیاتی بستر فراهم باشد. مردم بدانند که نباید این پول را به این شکل پرداخت کنند و پولی که اینگونه آن فرد دیگر سهم کشور را نخواهد داد.

پاشایی گفت: ما در بحث دریافت مالیات زمان زیادی نیست که سامانه‌هایمان به روز شده است و همین نشان می‌دهد چقدر با کشورهای دیگر فاصله داریم. البته در آن کشورها برای پرداخت مالیات فرهنگ‌سازی شده است. در این کشورها فرار مالیاتی جرم بزرگی تلقی می‌شود و اعتقاد دارند وقتی فردی فرار مالیاتی دارد حق و حقوق‌شان را خورده است و آن را منفور می‌دانند. ما هم باید فرهنگ‌سازی لازم را انجام دهیم که وقتی اظهارنامه مالیاتی می‌دهید یعنی در مقابل جامعه و مسئولیتی دارید که باید آن مسئولیت انجام دهید و نباید کتمان مالیاتی و فرار مالیاتی داشته باشید.

انتهای پیام/ مالیات



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.