۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۵۵۱۶۲ ۱۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۰ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

کشورهای عضو بریکس بنا بر گزارش بلومبرگ امیدوارند که بتوانند با توسعه و گسترش عملیات مالی خود توسط بانک بریکس، با هژمونی دلار آمریکا مقابله و راه را برای مبادلات مالی با ارزهای ملی هموار کنند.

به گزارش مسیر اقتصاد بانک توسعه بریکس، که توسط گروه کشورهای بریکس ایجاد شد، به دلیل تلاش برای افزایش‌سرمایه و مقابله با نفوذ بانک‌های چندجانبه تحت سلطه غرب، اعضای خود را افزایش خواهد داد. دیلما روسف، رئیس بانک توسعه بریکس، در نشست خبری که در شانگهای برگزار شد گفت: کشورهای هم‌پیمان بریکس به افزایش تنوع اعضای خود از نظر جغرافیایی، مراحل توسعه و اندازه کشورها توجه خواهد کرد.

هدف بریکس، مقابله با هژمونی دلار آمریکا

رئیس بانک توسعه بریکس در حاشیه نشست خبری خاطرنشان کرد: باید سرمایه بیشتری با ارزهای مختلف در بازار جهانی نقش ایفا کند. دیلما روسف افزود: بانک توسعه بریکس باید دامنه عملیات خود را گسترش داده و نقش خود را به عنوان بستری برای همکاری تقویت کند. همچنین اعضای بریکس بر این نکته تاکید دارند که باید با هژمونی دلار آمریکا مقابله کرد و نقش ارزهای ملی در مبادلات جهانی و اقتصاد بین‌الملل بیشتر شود.

اعضای جدید بانک توسعه بریکس

فایننشیال تایمز گزارش داد که عربستان سعودی آخرین کشوری است که درباره پیوستن به این بانک مذاکره کرده است. این بانک در سال ۲۰۱۴ به عنوان وزنه تعادلی برای صندوق بین المللی پول و بانک جهانی ایجاد شد. عضویت این بانک برای هر کشوری در سازمان ملل آزاد است. بنگلادش، مصر و امارات متحده عربی در سال ۲۰۲۱ به عضویت آن در آمدند. بر اساس وب سایت بانک جهانی توسعه بریکس، اروگوئه نیز یک عضو احتمالی در آینده است.

کمک مالی اعضا برای توسعه ابعاد بانک بریکس

دیلما روسف، رئیس‌جمهور سابق برزیل، گفت که اعضای جدید مبالغی را به بانک کمک خواهند کرد تا از تنوع سبد مالی آن حمایت کرده و ظرفیت آن را برای افزایش سرمایه، توسعه دهند. او همچنین افزود: به عنوان رئیس‌جمهور سابق یک کشور در حال توسعه، می‌دانم بانک‌های چندجانبه برای اقتصاد بین‌الملل چقدر مهم هستند و کسب منابع مالی یا جمع‌آوری منابع مالی در مقیاس مورد نیاز برای مقابله با چالش‌های اجتماعی و اقتصادی در کشورهایمان چقدر چالش برانگیز است.

خطر نوسانات ارز اعضای بریکس را تهدید نخواهد کرد

روسف گفت که این بانک به منظور تقویت بازارهای داخلی و محافظت از وام گیرندگان خود در برابر خطر نوسانات ارزی، پروژه‌های بیشتری را با ارزهای محلی تامین مالی خواهد کرد. او گفت که اعضا ارزهایی دارند که به طور کامل در معماری مالی فعلی قابل معامله نیستند و اقتصادهای جنوب جهانی از تأثیر نوسانات ناگهانی در نرخ ارز خود متحمل زیان می‌شوند.

دستیابی به هدف تامین بودجه پروژه با ارزهای ملی

لزلی مااسدورپ، معاون رئیس جمهور برزیل و مدیر ارشد مالی بانک بریکس، در این نشست گفت که این بانک در مسیر دستیابی به هدف خود یعنی وابستگی ۳۰ درصد از بودجه پروژه خود به ارزهای محلی برای توسعه اقتصاد بین‌الملل تا سال ۲۰۲۶ است. معاون نخست‌وزیر چین، دینگ ژی‌شیانگ، در نشست بانک جهانی توسعه بریکس، گفت که امیدوار است این بانک همچنان به دعوت از شرکای بیشتر برای همکاری، استفاده از منابع بیشتر برای حمایت از توسعه کشورهای نوظهور و تمرکز بر هزینه‌های زیرساختی ادامه دهد.

منبع: بلومبرگ

انتهای پیام/ تجارت و دیپلماسی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.