۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۵۴۲۷۳ ۰۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۰ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

ابوالفضل ظهره‌‌وند کارشناس امور بین الملل در مورد توسعه بندر چابهار به کمک هندی‌ها گفت: این موضوع از سال‌ها پیش مطرح شده اما تاکنون پیشرفتی نداشته است. دو عامل، نفوذ آمریکا روی هند و تخاصم با پاکستان از جمله دلایل تعلل هند برای کمک به رونق چابهار است. در حالی‌که چین با انگیزه رسیدن به بازار اروپا از مسیر شاخه جنوبی جاده ابریشم و امکان حضور موثرتر در بندر گوادر پاکستان، گزینه مناسب‌تری برای این مشارکت است.

توسعه بندر چابهار به کمک چین بازی برد –برد برای ایران و چین به شمار می‌آید. ظهره‌وند در گفتگو با مسیر اقتصاد با تاکید بر این موضوع، افزود: هند به دلیل اینکه عضو گروه هفت است و سیاست خارجی خود را در راستای گسترش روابط با آمریکا بنا نهاده است. انگیزه زیادی برای همکاری در توسعه بندر چابهار ندارد، کما اینکه از توانایی لازم هم برخوردار نبوده و تا به حال نتوانسته حتی ۵۰۰ میلیون دلار در این زمینه سرمایه‌گذاری کند.

وی توجه هند به مسیر شمال به جنوب و تمرکز بر سرمایه گذاری در افغانستان را به دلیل انگیزه خصومت طولانی مدت با پاکستان از دیگر دلایل نامناسب بودن هند برای مشارکت در توسعه بنادر استراتژیک ایران دانست و افزود: سپردن این کار به هندی‌ها تا به حال هیچ پیشرفتی نداشته است.

انگیزه امنیتی و اقتصادی چین برای سرمایه‌گذاری در توسعه چابهار

این دیپلمات سابق، چین را بهترین گزینه برای سرمایه گذاری در توسعه بندر چابهار عنوان کرد و افزود: این کشور انگیزه زیادی هم در بعد امنیتی و هم اقتصادی برای مشارکت دارد. زیرا چین با توجه به جنگ اوکراین و مسدود شدن شاخه شمالی جاده ابریشم، می‌تواند با عبور از جنوب ایران و گذشتن از ضلع شمالی کشور خود را راحت‌تر و سریع‌تر به دریای سیاه و بازارهای اروپا برساند و هم بستری مناسب برای مبارزه با مانع تراشی آمریکا در مسیر سرمایه گذاری و مشارکت در توسعه بندر گوادر پاکستان پیدا کند.

وی افزود: بنابراین، توسعه بندر چابهار برای چین یک تیر به دو نشان زدن است. هم به هدف گسترش بازار افغانستان دست خواهد یافت و هم با مشارکت در توسعه خط ریلی جنوب به شمال ایران، از مسیری کوتاه‌تر خود را به ترکمنستان، ارمنستان و در نهایت اروپا می‌رساند.

به گفته ظهره‌وند، امید بستن به توسعه بندر استراتژیک چابهار به کمک هند، یک امید واهی است که همواره تحت تاثیر تهدیدات آمریکا قرار خواهد داشت. در حالی‌که چین به دلایل گره خوردن منافعش در کشور مورد تخاصم هند، یعنی پاکستان و نیز انگیزه دستیابی به اروپا از شاخه جنوبی جاده ابریشم، می‌تواند هدف توسعه و رونق چابهار را سریع‌تر محقق سازد.

انتهای پیام/ تجارت و دیپلماسی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.