۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۵۳۵۰۸ ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۰ دسته: کشاورزی
۰

علیرضا عباسی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس بی‌توجهی به مسئله تحقیق و توسعه سویه آرین طی ۲۰ سال گذشته و همچنین مشکل فرسودگی مجتمع لاین آرین را یادآور شد و گفت: وزارت جهاد کشاورزی می‌تواند ضمن تشکیل زنجیره یکپارچه تولید گوشت مرغ آرین با تعیین متولی تجاری برای این سویه امکان بهبود عملکردی مرغ آرین را از طریق این زنجیره یکپارچه فراهم کند.

علیرضا عباسی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در گفتگو با مسیر اقتصاد با اشاره به مرغ لاین به عنوان سرمنشاء تولید جوجه یک روزه مورد نیاز صنعت مرغداری گفت: فناوری و دانش مدیریت مزارع مرغ لاین تنها در اختیار چند کشور محدود است که ایران نیز با داشتن مرغ لاین آرین جزو این کشورها قرار دارد.

وی ادامه داد: مرغ لاین آرین تا اوایل دهه ۸۰ بیش از ۸۵ درصد از بازار گوشت مرغ کشور را پوشش می‌داد اما به تدریج سهم این سویه کاهش یافت تا در اوایل دهه ۹۰ به صفر رسید به طوری که ۱۰۰ درصد بازار در اختیار سویه‌های وارداتی قرار گرفت.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس اظهار داشت: به علت تحریم‌های سال ۱۳۹۸ به مدت ۶ ماه امکان واردات مرغ اجداد به کشور فراهم نشد با این مسئله مجددا توجه مسئولین به احیای مرغ لاین آرین جلب شد چرا که تداوم این مسئله می‌توانست کشور را با چالش جدی کمبود گوشت مرغ رو به رو کند.

عدم تحقیق و توسعه و فرسودگی مجتمع لاین بابلکنار عامل عقب ماندگی مرغ آرین

علیرضا عباسی با اشاره به اعتراضات مرغداران نسبت به عملکرد ضعیف‌تر سویه آرین نسبت به سویه‌های وارداتی گفت: بی‌توجهی به مسئله تحقیق و توسعه طی ۲۰ سال گذشته از مهم‌ترین عوامل ضعف عملکردی سویه آرین بوده است. همچنین در حال حاضر فرسودگی شدید مجتمع لاین بابلکنار به عنوان تنها محل نگهداری مرغ لاین آرین از مشکلات جدی برای بهبود عملکردی این سویه است.

این نماینده مجلس ادامه داد: با وجود تشکیل کمیته ملی احیای مرغ لاین آرین تا کنون هیچ گونه اقدام موثری برای بهبود کیفی مرغ لاین آرین و همچنین نوسازی مجتمع لاین بابلکنار صورت نگرفته است.

لزوم تشکیل زنجیره یکپارچه تولید برای احیای مرغ لاین آرین

علیرضا عباسی ضمن تاکید بر اهمیت حفظ، ارتقاء و تثبیت مرغ لاین آرین اظهار داشت: سیاست‌های سال‌های اخیر وزارت جهاد کشاورزی با هدف احیای مرغ آرین مانند جوجه‌ریزی متناظر به نتیجه نرسیده است. تداوم این سیاست‌ها می‌تواند به زیان مرغ لاین آرین و صنعت مرغداری باشد. در حالی که وزارت جهاد کشاورزی برای احیای این سویه می‌تواند با استفاده از ظرفیت شرکت‌های زنجیره‌ای تولیدکننده گوشت مرغ با تشکیل یک زنجیره کامل از لاین تا جوجه گوشتی، متولی تجاری مرغ لاین آرین را نیز مشخص نماید.

وی در پایان تصریح کرد: با تشکیل زنجیره یکپارچه مرغ لاین آرین از یک سوی ‌می‌توان با استفاده از ظرفیت تولید قراردادی علاوه بر افزایش سهم بازار، حمایت‌های دولتی را جهت احیای مرغ آرین به صورت هدفمند هدایت کرد و همچنین از سوی دیگر مسئله تحقیق و توسعه و بهبود عملکرد مرغ لاین آرین را از طریق این زنجیره یکپارچه پیگیری کرد.

انتهای پیام/ کشاورزی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.