۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۵۰۹۴۳ ۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۰ دسته: دولت و حکمرانی
۰

امیرحسین بانکی‌پور رئیس کمیسیون قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مجلس، ضمن ابراز رضایت از رویکرد دولت سیزدهم در حمایت از قانون جوانی جمعیت گفت: تنها سازمان برنامه و بودجه خلاف جهت حمایت از جوانی جمعیت است، به طوری که در بودجه‌ امسال با وجود متوسط افزایش ۴۰ درصدی بودجه بخش‌های دیگر، بودجه جوانی جمعیت ۳۷.۵ درصد کاهش یافته است.

به گزارش مسیر اقتصاد بعد از مدتها کش و قوس فراوان در نهایت طرح «حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» تصویب شد. طرحی که قرار است با توجه به مفادی که در آن قرار دارد فرزندآوری را برای خانواده‌های ایرانی آسان‌تر و دلپذیر‌تر کند تا هم نقش بسزایی در تقویت بنیاد خانواده داشته باشد و هم کشور را از بحران سالمندی جمعیت که از سال‌ها قبل نسبت به آن هشدار داده شده‌ است، نجات دهد.

در این راستا چهارمین جلسه شورای عالی جمعیت با حضور رئیس جمهور در تاریخ ۲۷ فروردین برگزار شد؛ رئیس جمهور در این جلسه ضمن بررسی مسائل مختلف حوزه‌ی جمعیت دستور داد کارگروه ویژه‌ای متشکل از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان صدا و سیما و سازمان تبلیغات اسلامی درباره جمعیت تشکیل شود. در همین رابطه برنامه گفتگوی ویژه خبری در تاریخ ۲۷ فروردین ماه به بررسی عملکرد دستگاه‌ها در اجرای قانون جوانی جمعیت اختصاص داشت. مهمان برنامه امیرحسین بانکی‌پور رئیس کمیسیون قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مجلس شورای اسلامی بود.

حرکت سازمان برنامه و بودجه خلاف جهت جوانی جمعیت

رئیسِ کمیسیون قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت گفت: سازمان برنامه و بودجه فقط حدود ۵ درصد از اعتبار مورد نیاز اجرای قانون جوانی جمعیت را تخصیص داده است. سازمان برنامه و بودجه خلاف مسیر قانون جوانی جمعیت حرکت و در اختصاص بودجه‌های مصوب نیز کوتاهی می‌کند.

بانکی‌پور ادامه داد: متأسفانه به رغم اینکه بودجه‌ امسال به طور متوسط بابت تورم ۴۰ درصدی در بخش‌های مختلف افزایشی بود، در بودجه جمعیت توسط سازمان برنامه و بودجه  ۳۷.۵ درصد کاهش یافته است. ضمن اینکه پارسال هم سازمان برنامه و بودجه‌ از نزدیک به ۱۱ ه.م.ت بودجه قانون جمعیت، کمتر از ۵۰۰ میلیارد تومان را تخصیص داد و این اقدام یعنی سازمان برنامه و بودجه در مسیر ضد جمعیتی است.

نزدیک به ۹۰۰ هزار نفر تسهیلات ازدواج سال گذشته را دریافت کردند

وی با اشاره به عزم دولت سیزدهم و شخص رییس جمهور در اجرای قانون جوانی جمعیت افزود: از رویکرد و اهتمام دولت سیزدهم رضایت خوبی داریم به طوری که در قسمت بهداشت و درمان وزیر محترم بهداشت ۱۷ جلسه‌ قرارگاه جمعیت را با مسئولیت خودشان تشکیل دادند و بخش‌های زیادی از قانون جوانی جمعیت که مربوط به بهداشت بوده را اجرایی کردند. در بخش خودرو نیز نزدیک به ۳۰۰ هزار مادر خودرو دریافت کردند.

رئیس کمیسیون قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت اضافه کرد: در بخش تسهیلات بانکی نزدیک به ۹۰۰ هزار نفر تسهیلات ازدواج سال گذشته را دریافت کردند و مقداری کمتر از این میزان نیز تسهیلات فرزندآوری دریافت کردند؛ بخش‌های مختلف دولت در این زمینه همراه بودند منتهی سازمان برنامه همراهی نکرده است.

بانکی‌پور بیان داشت: در برنامه هفتم نیز تمام پیشنهاد‌هایی که مربوط به جمعیت بود توسط سازمان برنامه حذف شده بود. یعنی سازمان برنامه از گذشته با بدنه‌ای فعال بوده است که اعتقاد چندانی به جمعیت نداشتند و هنوز آن مسیر ادامه داشت. خوشبختانه اکنون با تغییراتی که دارد صورت می‌گیرد امیدوارم تیم جدیدی که مشغول می‌شوند جبران کنند.

انتهای پیام/ دولت و حمکرانی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.