۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۵۰۰۸۴ ۲۶ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۰ دسته: مالیات
۰

قادری عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، با تاکید بر اعطای هدفمند اعتبار مالیاتی در بخش تحقیق و توسعه صنایع گفت: یکی از ابزارهای حمایت از واحدهای تولیدی، اعطای اعتبار مالیاتی است که در کشورهای مختلف مورد استفاده قرار گرفته و کارآیی خودش را نشان داده است.

سیاست «اعطای اعتبار مالیاتی تحقیق ‌و توسعه» تحت ماده ۱۱ قانون جهش تولید دانش‌بنیان جهت ورود تحقیق و توسعه به صنایع کشور مطرح شده است. سیاستی که به یکی از مسائل اصلی و جدی اکوسیستم فناوری کشور یعنی تامین مالی ورود فناوری به صنایع کشور اقدام کرده است. در این راستا جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفتگو با مسیر اقتصاد با اشاره به وضعیت نامناسب صنایع کشور گفت: صنایع کشورمان درگیر خام فروشی هستند و باید برای این موضوع چاره اندیشی‌های لازم صورت بگیرد.

منابع مالی و دانش فنی دو چالش مهم دوری از خام فروشی 

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ضمن تاکید بر رهایی از خام فروشی، تصریح کرد: به چند دلیل باید از خام فروشی فاصله بگیریم. اول اینکه، این امر به کاهش درآمدهای دولت منجر می‌شود و مشکلاتی را برای کشور به لحاظ تأمین مالی پروژه‌های توسعه‌ای ایجاد می‌کند. از سوی دیگر، تا زمانی‌که تکمیل زنجیره ارزش محصولات در دستور کار قرار نگیرد، در مقابل دیگران آسیب پذیر خواهیم بود و تحریم‌ها بیشتر برایمان مشکل ایجاد می‌کند.

قادری ادامه داد: برای دوری از خام فروشی با دو مشکل اساسی روبرو هستیم که باید برایشان چاره‌ای بیندیشیم. اولین موضوع منابع مالی و دومین مسئله دانش فنی است. باید از تمام ظرفیت‌های داخلی و خارجی برای تأمین مالی تکمیل زنجیره ارزش محصولات سود ببریم. با استفاده از توان شرکت‌های دانش بنیان و دیگر ظرفیت‌های داخلی باید به سمت تقویت دانش فنی در کشور حرکت کنیم. دستیابی به زنجیره کامل محصولات به ما کمک می‌کند تا بتوانیم نوسانات قیمتی و مشکلات بخش تولیدی را بهتر مدیریت کنیم. به این ترتیب می‌توانیم بر موج تغییرات دانش فنی هم مسلط شویم.

این نماینده مجلس با اشاره به لزوم تدارک سازوکارهای مختلف به منظور ورود فناوری به صنایع گفت: می‌توان به سیاست تولیدات بار اول، قانون جهش تولید دانش بنیان، قانون ترک تشریفات و سیاست اعتبار مالیاتی در این زمینه اشاره کرد. این سیاست‌ها بستر مناسبی برای تقویت بخش تحقیق و توسعه صنایع ایجاد می‌کند.

تجربه موفق هدایت سرمایه‌گذاری به بخش مولد با سیاست اعتبار مالیاتی

جعفر قادری یکی از ابزارهای حمایت از واحدهای تولیدی را اعتبار مالیاتی دانست که در کشورهای مختلف مورد استفاده قرار گرفته و کارآیی خودش را نشان داده است. وی در این راستا افزود: در قالب سیاست اعتبار مالیاتی قرار است هزینه‌های تحقیق و توسعه صنایع به عنوان اعتبار مالیاتی برای آن‌ها در نظر گرفته شود که اقدام مثبتی ارزیابی می‌شود. در کنار این سیاست باید از ابزارهای دیگری مانند صندوق حمایت از صنایع پیشرفته یا صندوق حمایت از نوآوری و شکوفایی به درستی استفاده شود تا در نهایت نتیجه موردنظر به دست آید.

قادری خاطرنشان کرد: موضوع مهمی که در اعتبار مالیاتی وجود دارد این است که تلاش شده این اعتبار به صورت هدفمند در بخش تحقیق و توسعه صنایع به کار گرفته شود و این هدفمندی نکته مثبتی است. البته خوب است در کنار سیاست‌های تشویقی مانند اعتبار مالیاتی، تولیدات بار اول و… به استفاده از سیاست‌های تنبیهی هم بپردازیم. مثلاً صنایعی که به خام فروشی می‌پردازند از دریافت انرژی یارانه‌ای محروم شوند و انرژی با قیمت یارانه‌ای در اختیار مجموعه‌هایی که به تکمیل زنجیره ارزش محصولاتشان مبادرت می‌کنند، اختصاص یابد.

انتهای پیام/ مالیات



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.