۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۴۸۷۰۹ ۲۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۰ دسته: تولید
۰

محمدرضا بهرامن عضو کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق ایران ضمن تاکید بر نیاز به ارتباط صنعت و دانش گفت: بهترین راهکار برای توسعه زنجیره ارزش استفاده از منابع داخلی صنعت است که از طریق مشوق‌های مالیاتی نظیر اعطای اعتبار مالیاتی قابل انجام است.

شواهد نشان می‌دهد وضعیت صنعت و تولیدات صنعتی در کشور مشکلات بسیار جدی دارد و صنایع با بحران رقابت‌پذیری و همچنین خام‌فروشی گسترده روبرو هستند و زنجیره ارزش توسعه نیافته است. در این راستا محمدرضا بهرامن عضو کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با مسیر اقتصاد گفت: ایران به یکی از بزرگترین صادر کننده‌های انرژی مجازی تبدیل شده است.

جلوگیری از خام فروشی نیازمند سرمایه‌گذاری در صنایع

این عضو کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران افزود: برای ایجاد انگیزه جهت تکمیل ظرفیت زنجیره‌ها لازم است حاکمیت، سیاست‌ها و مشوق‌هایی را در نظر بگیرد تا از خام فروشی جلوگیری شود؛ این انگیزه در هر حوزه تعریفی متفاوت دارد به عنوان مثال هر حوزه مسائل و کمبودهای خاص خود را دارند که می‌تواند مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه امروزه سرمایه‌گذاری در صنعت فولاد مورد استقبال است، افزود: حتی الامکان باید با ایجاد انگیزه شرایط را به سمتی برد که از خروج سنگ آهن خام که از مواد اولیه برای تولید فولاد به حساب می‌آید، جلوگیری شود.

توسعه زنجیره ارزش با استفاده از منابع داخلی صنعت به کمک سیاست اعتبار مالیاتی

عضو کمیسیون معدن و صنایع معدنی در اتاق بازرگانی، بهره‌گیری از تجارب موفق دنیا برای رهایی از تله‌ی صادرات انرژی مجازی را مهم دانست و گفت: شرکت‌های دانش بنیان، با وارد کردن فناوری به صنعت می‌توانند به ایجاد ارزش افزوده‌ بیشتر کمک کنند و لازمه‌ی دستیابی به این مهم، ارتباط تنگاتنگ صنعت و دانش است، طبیعتا این رابطه به تحقیق و توسعه و گسترش زنجیره‌ی تولید منجر خواهد شد و به رونق چرخ صادرات کمک خواهد کرد.

وی در پایان افزود: بهترین راهکار برای توسعه زنجیره ارزش استفاده از منابع داخلی خود صنعت است که از طریق مشوق‌های مالیاتی نظیر اعتبار مالیاتی به وقوع خواهد پیوست. کشور ما کشوری معدن خیز است و با نگاهی راهبردی به راهکارهای دیگر کشورها، می‌تواند نهایت استفاده از سرمایه‌ی ملی داشته باشد.

انتهای پیام/ تولید



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.