۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۴۷۳۱۳ ۲۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۰ دسته: انرژی
۰

بلاروس به دنبال توسعه انرژی هسته‌ای با همکاری روسیه به منظور قطع وابستگی به واردات برق از اروپا است و بر اساس گفته‌های وزیر انرژی این کشور اولین نیروگاه هسته‌ای بلاروس در استرووتس در آستانه تکمیل و بهره‌برداری قرار دارد.

به گزارش مسیر اقتصاد ویکتور کارانکوویچ وزیر انرژی بلاروس با مدیران شرکت سوخت هسته‌ای روسیه تی وی‌ال درباره همکاری‌های آتی و پروژه‌های مشترک در طیف وسیعی از زمینه‌ها از جمله توسعه صنعت برق هسته‌ای خود، تضمین چرخه سوخت متعادل و آموزش پرسنل در مدیریت پسماندهای هسته‌ای، نشستی داشته است. کارانکوویچ با مجوز مجلس به دنبال گسترش صنعت هسته‌ای خود و بی نیازی از واردات برق اروپا است.

بی نیازی بلاروس به واردات برق اروپا تا سال ۲۰۳۰

هیئت تی وی ال به ریاست ناتالیا نیکیپلوا از مینسک و نیروگاه اتمی بلاروس بازدید کرد. با ادامه تامین سوخت روسیه برای نیروگاه یکی از مناطق تحت پوشش و همچنین امکانات بهبود بهره وری واحدهای برق از طریق افزایش مصرف سوخت و معرفی چرخه‌های سوخت طولانی و پایدار، پیش بینی می‌شود بلاروس بتواند تا سال ۲۰۳۰ از واردات برق اروپا بی‌نیاز شود.

در این گفتگوها به این نکته اشاره شد که پیش از این کار مشترکی روی یک برنامه جامع ملی برای مدیریت پسماندهای هسته‌ای و  از رده خارج کردن یا تمدید کردن فعالیت‌های نیروگاه هسته‌ای بلاروس در آینده انجام شده است.

کارانکوویچ گفت: گسترش بالقوه همکاری آنها تنها در زمینه مدیریت پسماندهای هسته‌ای نیست، بلکه صنایع مرتبطی را نیز شامل می‌شود که کمپانی تی وی ال دارای تجربه منحصر به فرد و شایستگی‌های بالایی است.

اولین نیروگاه هسته‌ای بلاروس در استرووتس در آستانه تکمیل

مسائل غیرهسته‌ای تحت پوشش شامل سیستم‌های ذخیره انرژی مبتنی بر باتری‌های لیتیوم یون، با توافق برای تهیه نقشه راه مشترک و بومی‌سازی تولید سیستم‌های ذخیره انرژی بود. تی وی ال بخش سوخت غول انرژی هسته‌ای روسیه روس اتم است و سوخت هسته‌ای برای ۷۵ راکتور در ۱۵ کشور را تامین می‌کند. اولین نیروگاه هسته‌ای بلاروس در استرووتس در آستانه تکمیل است. اولین واحد برق در نوامبر ۲۰۲۰ به شبکه متصل شد.

سخنگو وزارت انرژی بلاروس می‌گوید: اتصال آزمایشی واحد دوم به شبکه باید در دو ماه آینده انجام شود. همچنین زمانی که هر دو واحد – راکتورهای روسی VVER-1200 – راه‌اندازی شوند، نیروگاه حدود ۱۸.۵ تراوات ساعت برق در سال، معادل ۴.۵ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی، با تأثیر سالانه حدود ۵۵۰ میلیون دلار بر اقتصاد کشور تولید خواهد کرد.

منبع: World Nuclear News

انتهای پیام/ انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.