۳۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۴۷۳۰۶ ۱۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۰ دسته: مسکن
۰

فرهاد بیضایی کارشناس مسکن و شهرسازی، در برنامه تلویزیونی عیار، ضمن تاکید بر ضرورت توسعه افقی شهرها به جای متراکم سازی، گفت: ضربه‌ وارد شده به ترکیه در زلزله اخیر از بافت فرسوده نبود بلکه از سیاست‌های اشتباه در حوزه مسکن از جمله متراکم سازی و کیفیت پایین ساخت ناشی شده بود.

به گزارش مسیر اقتصاد در پنج سال اخیر، میانگین قیمت واحد مسکونی در تهران ۱۲ برابر شده و به همین دلیل، بسیاری از شهروندان در بافت فرسوده سکونت دارند و دولت‌های مختلف هم احیای این بافت را در دستور کار قرار داده اند. اخیرا وزارت راه و شهرسازی بسته‌ای را برای تشویق مالکان به نوسازی بافت فرسوده به استانداری‌ها ابلاغ کرده اما به عقیده متخصصان حوزه مسکن، اجرای این بسته با وجود مزایایی که دارد، در بلندمدت بر مشکلات می‌افزاید. به طور مثال در صورت اجرای بسته مذکور، تراکم جمعیتی در بافت‌های فرسوده بیش از پیش افزایش می‌یابد در حالیکه زیرساخت‌های شهری تغییری نمی‌کنند و در نتیجه شاهد کاهش سرانه‌های خدماتی خواهیم بود. در این راستا برنامه تلویزیونی عیار سه شنبه ۱۶ اسفند در قسمت پرونده ویژه به بررسی بسته ابلاغی نوسازی بافت‌های فرسوده اختصاص داشت. مهمان این قسمت از برنامه فرهاد بیضایی کارشناس مسکن و شهرسازی و محمد منان رئیسی مدیر مرکز مطالعات معماری و شهرسازی اسلامی بود.

سیاست‌های ملی که منجر به غیراقتصادی شدن ساخت و ساز مسکن شده‌اند

در ابتدای برنامه بیضایی گفت: ترکیه در زلزله اخیر از بافت فرسوده ضربه نخورد بلکه از سیاست های اشتباه در حوزه مسکن و تراکم آن و نوع نگاهی که برای سودآوری حوزه مسکن در پیش گرفته بودند که منجر به ساخت و ساز بی‌کیفیت شد. ما نیز همین مشکلات را داریم و اگر تغییر رویه ندهیم با معضلاتی روبرو خواهیم شد.

وی ادامه داد: ابلاغیه ۱۹ بندی و قوانین در همین بافت فرسوده، مشکلات را تشدید کرده اند. بعضی سیاست های شورای عالی شهرسازی درست بوده اند زیرا از تخلفات ساختمانی و تراکم و شهرفروشی جلوگیری کرده ولی اتفاقی که افتاده این است که هزینه مشاعات، در قیمت تمام شده مسکن افزایش یافته و ساخت و ساز تبدیل به یک کار غیر اقتصادی شده است.

سیاست های کنونی به افزایش تراکم در بافت فرسوده می انجامد

کارشناس مسکن و شهرسازی افزود: تراکم بافت فرسوده در تهران ۴۰۰ نفر در هکتار است و در عین حال سیاست ها به گونه ای هستند که تراکم را در این مناطق به ۷۰۰ نفر می رساند در حالیکه این یک فاجعه جمعیتی است. در فرآیند دوباره تنظیم زمین، باید تراکم جمعیتی را کنترل کرد که بخشی از آن با اعطای حق توسعه صورت می گیرد یعنی به کسی که در بافت فرسوده دارای سند مالکیت است در خارج از آن بافت حق توسعه بدهند.

وی اضافه کرد: سیاست احیای محله در بافت فرسوده به احیای بلوکی تقلیل پیدا کرده یعنی مقیاسش کم شده و سرانه ها در آن لحاظ نمی شوند. در احیای بلوکی بر عکس احیای محله ای که ارتقاء همه سرانه ها مد نظر هستند، صرفا به نوسازی چند خانه اکتفا می شود. آقایان به دنبال این هستند که ذخیره غیر مسکونی شهر تهران را که برای نیازهای دیگر کنار گذاشته شده بودند با تغییر کاربری به مسکونی تبدیل کرده و پروانه بدهند.

نگاه کوتاه‌مدت مسئولان در بافت فرسوده، کیفیت زندگی را باز هم کاهش می‌دهد

در ادامه برنامه منان رئیسی مدیر مرکز مطالعات معماری و شهرسازی اسلامی گفت: مشکل بافت فرسوده ممکن است با ابلاغیه ۱۹ بندی کنونی در کوتاه مدت حل شود ولی تاثیراتی که در بلندمدت روی کیفیت زندگی در این مناطق می گذارد، خودش به عاملی برای معضلات بیشتر تبدیل خواهد شد. معضل اصلی بافت فرسوده این است که به خاطر کمبود سرانه ها، کیفیت زندگی پایینی دارند؛ بسته پیشنهادی کنونی چند پیشنهاد به مالکان دارد که یکی از آنها، تخریب و نوسازی و ارائه پروانه طبقه اضافی است که خیال مسئولان را از زلزله احتمالی راحت می کند و البته طبقه اضافه به مناطقی اعطا می شود که حداقل یک سوم سرانه مصوب را داشته باشند.

وی تاکید داشت: اضافه شدن طبقات تراکم را افزایش می دهد و منجر به کمتر شدن دوباره سرانه ها خواهد شد. هزینه تملک هر متر مربع فضای سبز در تهران عددی عجیب و غریب است که تا یک ماه پیش حدود ۶۰ میلیون تومان بود و با احتساب اینکه به ازای هر نفر باید ۲۳ متر مربع سرانه فضای سبز اضافه شود، مشخص نیست بسته پیشنهادی جدید برای نوسازی بافت فرسوده چه فکری برای این مسئله کرده است.

انتهای پیام/ مسکن



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.