۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۴۶۸۷۲ ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۰ دسته: انرژی
۰

یکی از اثرات وقوع جنگ اوکراین در اوایل سال ۲۰۲۲ افزایش تقاضای واردات LNG از سوی بسیاری از کشورها از جمله کشورهای اروپایی بود که فشار قیمتی بر این بازار را افزایش داد. ژاپن به عنوان بزرگترین واردکننده LNG قصد دارد با تسریع در راه‌اندازی مجدد نیروگاه‌های هسته‌ای خود از نیاز خود به واردات LNG با قیمت بالا بکاهد.

به گزارش مسیر اقتصاد رئیس آژانس بین المللی انرژی، در کنفرانس تولیدکنندگان و مصرف کنندگان گاز طبیعی مایع (LNG) در اواخر سال ۲۰۲۲، سخنرانی مهمی داشت. بخشی از صحبت‌های وی بر ضرورت توسعه انرژی هسته‌ای در کشورهایی همچون ژاپن اختصاص داشت.

توسعه انرژی هسته‌ای ژاپن با هدف کاهش نیاز به واردات LNG

رئیس آژانس بین‌المللی انرژی گفت: اگر دولت ژاپن به سرعت تاسیسات عظیم رآکتورهای هسته‌ای خود را راه‌اندازی کند، به عنوان بزرگترین واردکننده LNG در جهان در بازار رقابت خواهد کرد. این امر برخی فشارهای قیمتی را کاهش می‌دهد و به اروپا فرصت می‌دهد تا از بحران‌های انرژی در زمستان‌های آینده نیز عبور کند.

برای اینکه صحت این ادعا زودتر مورد آزمایش قرار گیرد، فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن، در ماه اوت همه را با طرحی برای تسریع راه اندازی مجدد بیش از ۱۲ راکتور و بررسی ساخت راکتورهای جدید شگفت زده کرد. روی کاغذ همه چیز خوب است؛ اما هنوز کار زیادی برای ترغیب و راضی‌کردن عامه مردم وجود دارد و ممکن است دوباره دهه از دست رفته (دهه بحران اقتصادی ۱۹۹۰) تکرار شود.

دهه از دست رفته ژاپنی، دهه بحران اقتصادی بود که با سقوط سهام و دارایی‌های ژاپن در سال ۱۹۹۰ آغاز شد و با بحران بانکی و وام‌های بد در سال ۲۰۰۰ به پایان رسید. در این دوره مجموعه‌ای از بحران در میان سایه‌ای از شکست سیاست‌ها و عدم رضایت عمومی اتفاق افتاد.

دو عامل مهم اهمیت راه اندازی مجدد انرژی هسته‌ای ژاپن

دو عامل بزرگ، اهمیت یک دهه نادیده گرفتن ژاپن در راه اندازی مجدد هسته‌ای را آشکار کرده است. عامل اول و آن چیزی که واقعا دولت، صنایع و عموم مردم را به واکنش وا داشته است این بود که چگونه توکیو در اوایل امسال به خاموشی نزدیک شد و با توجه به محدودیت‌های ظرفیت‌های هسته ای خود، خطر باقی ماندن در شرایط فعلی را تا چه حد بالا باقی نگه داشت.

عامل دوم ژئوپلیتیک است. تهاجم روسیه به اوکراین، با تأثیر آن بر بازارهای LNG، ژاپن و بسیاری از کشورهای دیگر را مجبور کرده است تا آنچه را که زمانی کالایی در سطح جهانی به عنوان یک ماده استراتژیک در نظر گرفته می شد، بازتعریف کنند.

آیا مردم با سیاست‌های هسته‌ای دولت ژاپن همسو هستند؟

نظرسنجی‌ها ممکن است حاکی از دو دستگی گسترده‌ای ناشی از ترس عمومی یا حمایت از شروع مجدد توسعه صنعت هسته‌ای را نشان دهد. اما با وجود بحران انرژی فعلی، مقاومت مردم همچنان می‌تواند بالا باشد.

در حالی که اعلامیه کیشیدا یک دستور کار ملی را تعیین می‌کند، راه اندازی مجدد و توسعه صنعت هسته‌ای ژاپن باید به کمک فرمانداران محلی در بخش‌های روستایی که موضوع اصلی انتخابات آینده و البته تعیین کننده ژاپن هستند تصمیم‌گیری و اجرا شود.

منبع: فایننشیال تایمز

انتهای پیام/ انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.