۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۴۶۷۵۳ ۱۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۰ دسته: انرژی
۰

وزرات انرژی اسلواکی درحال پیگیری زیر ساخت‌های راه اندازی یک نیروگاه هسته‌ای جدید است. وزیر انرژی این کشور ابراز امیدواری کرد که بتواند با حمایت‌های دولت تاسیسات هسته‌ای جدید تا سال ۲۰۳۱ تکمیل و راه اندازی شود. اسلواکی با چهار راکتور هسته‌ای نیمی از برق خود را تولید می‌کند.

به گزارش مسیر اقتصاد وزارت انرژی اسلواکی درخواستی را برای مجوز استقرار نیروگاه هسته‌ای جدید در نزدیکی نیروگاه فعلی بوهینس در Jaslovské Bohunice، روستای کوچک در غرب اسلواکی را به سازمان تنظیم مقررات هسته‌ای اسلواکی (ÚJD) ارسال کرده است. این درخواست به احتمال بسیار زیاد عملیاتی می شود و باعث رشد بخش انرژی هسته‌ای این کشور خواهد شد.

وزرات انرژی اسلواکی در حال پیگیری زیر ساخت های راه اندازی یک نیروگاه هسته‌ای جدید

وزارت انرژی اسلواکی گفته است که درخواست مجوز مکان یابی را در ۱۵ فوریه به همراه الزامات استاندارد کیفیت یک رآکتور هسته‌ای و پیشنهاد برای مرزهای تاسیسات هسته‌ای برای پروژه منابع هسته‌ای جدید ارائه کرده است که به تایید مراجع مربوطه رسیده است.

علاوه بر الزامات مربوط به کیفیت منبع هسته‌ای و طراحی مرزهای رآکتور، این برنامه همچنین به مسائل مربوط به گزارش ایمنی راه اندازی، هدف پروژه برای راه حل فیزیکی و فنی، روش رسیدگی به زباله های رادیواکتیو و هسته‌ای استفاده شده نیز می پردازد.

وزارت انرژی اسلواکی یک سرمایه گذاری مشترک بین شرکت مدیریت زباله های رادیواکتیو اسلواکی JAVYS (51%) و شرکت چک ČEZ (49%) – در دسامبر ۲۰۰۹ برای ساخت و راه اندازی یک نیروگاه هسته‌ای جدید در بوهینس تشکیل داد. هدف اصلی این شرکت که از بودجه دولتی بهره می برد این است که زباله های هسته‌ای را کنترل و مدیریت کند. وزارت انرژی اسلواکی متولی آماده سازی پروژه هسته‌ای است و به عنوان بخشی از فعالیت های مرحله آماده سازی و مطابق با برنامه تجاری مصوب پروژه هسته‌ای برای دوره ۲۰۲۲-۲۰۲۵، اسناد لازم برای درخواست کتبی را پردازش و تاییدکرد.

سخنگو وزارت انرژی اسلواکی خاطر نشان کرد که کار بر روی پروژه جدید تاسیسات  هسته‌ای با فعالیت هایی مطابق با برنامه ریزی های انجام شده با هدف پردازش اسناد مورد نیاز برای ایجاد کردن تاسیسات طبق قوانین ساخت و ساز ادامه خواهد یافت. وی افزود که امیدوار است که بتواند با حمایت های دولت تاسیسات هسته‌ای جدید تا سال ۲۰۳۱ تکمیل و راه اندازی شود.

اسلواکی با چهار راکتور هسته‌ای نیمی از برق خود را تولید می کند

وزارت انرژی اسلواکی گفت که سایر فعالیت های در حال پیگیری بر آماده سازی فرآیند انتخاب تامین کننده فناوری متمرکز خواهد بود. فناوری بخش هسته‌ای هنوز انتخاب نشده است؛ زیرا این فناوری بر اساس پژوهش ها و منبع مالی احتمالی تامین‌کنندگان جهانی فناوری هسته‌ای است تا بتوانند پروژه های انتخابی را بر اساس میزان کارایی آن ها در آینده برای صنعت برق انتخاب نمایند.

وی همچنین افزود: صرف‌نظر از موارد فوق، کار بر روی گنجاندن پروژه هسته‌ای جدید در طرح‌های فضایی، اتصال به سیستم برق، حل مشکلات محلی مانند مفهوم مدیریت آب، زمین‌شناسی یا حمل و نقل اجزای بزرگ ادامه دارد.

اسلواکی دارای چهار راکتور هسته‌ای – واحدهای موچوفس ۱ و ۲ و واحدهای بوهینس  ۳ و ۴ – در عملیات تولید است و نیمی از برق خود را تولید می کند. واحد موچوفس ۲  قبلاً در این ماه به شبکه متصل شد، در حالی که واحد موچوفس ۳ در حال ساخت است. طرح های جدید پنجمین واحد بوهینس (که به V3 بوهینس نیز گفته می شود) در ابتدا  آوریل ۲۰۰۸ اعلام شد.

منبع: World Nuclear News

انتهای پیام/ انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.