۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۴۵۳۰۳ ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۰ دسته: انرژی
۰

مصطفی سعیدی کارشناس انرژی، ضمن اشاره به اینکه در طرح‌های پایین دست PDH درحال حاضر تمرکز بر تولید پلی‌پروپیلن است، گفت: لازم است زنجیره پایین‌ دست ‌پروپیلن در کنار واحد‌های PDH توسعه یابد تا علاوه بر جلوگیری از اشباع پلی‌پروپیلن در بازار و آسیب دیدن واحد‌های PDH، مواد با ارزشی همچون کیومن، پروپیلن اکساید و آکریلیک اسید و اکریلونیتریل نیز تولید شود.

مصطفی سعیدی کارشناس انرژی در خصوص طرح‌های تولید پروپیلن با روش هیدروژن‌زدایی از پروپان[۱] در گفتگو با مسیر اقتصاد گفت: دلیل اصلی حرکت به سمت طرح‌های PDH، کمبود پروپلین در کشور است چراکه پروپیلن یکی از محصولات پایه پتروشیمیایی است که به عنوان خوراک برای تولید پلیمرهای مختلف و محصولات میانی به کار می‌رود. فرآیندهای تولید پروپیلن به طور معمول به دو دسته فرآیندهای غیرمستقیم و مستقیم تقسیم می‌شوند که در این میان فرآیند‌های کراکر بخار و فرآیند‌های جریان پالایشگاهی مانند FCC در دسته فرآینده‌های غیرمستقیم و فرآیند‌هایی نظیر هیدروژن‌زدایی از پروپان یا PDH در دسته فرآیندهای تولید مستقیم قرار می‌گیرند. همچنین باید این نکته را نیز اضافه کرد که در روش‌های تولید مستقیم، درصد تولید محصول پروپیلن نسبت به سایر روش‌ها بیش‌تر است.

طرح‌های PDH نسبت به واحد‌های کراکر بخار هزینه سرمایه‌گذاری کمتری نیاز دارند

وی در ادامه بیان کرد: در فرآیند‌های جریان پالایشگاهی مانند FCC و کراکر بخار پروپیلن یک محصول جانبی است و محصول اصلی در این واحد‌ها اتیلن است. همچنین در این فرآیند‌ها محصولات جانبی زیادی تولید می‌شود که باید برای هریک از آن‌ها زنجیره پایین دست را نیز برنامه‌ریزی کرد. به عنوان مثال در کراکر‌های بخار بوتادین، اتیلن و پروپیلن تولید می‌شود که هر یک از آن‌ها گاز هستند و لازم است برای زنجیره پایین دست آن‌ها برنامه‌ریزی شود تا محصولاتی نظیر پلی‌بوتادین، پلی‌اتیلن و پلی‌پروپیلن تولید شوند و این در حالی است که در واحد‌های PDH، تنها پروپیلن تولید می‌شود و بر اساس آن می‌توان برنامه‌ریزی‌های لازم جهت توسعه زنجیره ارزش این محصول را انجام داد.

این کارشناس انرژی در ادامه بیان کرد: با توجه به این‌که در واحد‌های PDH، تنها محصول پروپیلن تولید می‌شود حجم سرمایه‌گذاری واحد‌های PDH، نسبت به روش‌های غیرمستقیم کمتر است. به عنوان نمونه هزینه سرمایه‌گذاری برای احداث یک واحد ۵۰۰ هزار تنی PDH، ۵۰۰ میلیون دلار است که در مقایسه با احداث واحد‌های کراکر بخار حجم سرمایه‌گذاری کمتری نیاز دارند. البته باید افزود که میزان محصولات خروجی نیز کمتر است.

توازن در تولید محصولات شرط اساسی اجرای پروژه‌های PDH

سعیدی در پایان خاطر نشان کرد: زنجیره‌ی ارزش پروپیلن و در واقع پایین دست آن بسیار متنوع بوده، اما در طرح‌های PDH موجود در کشور تمرکز اصلی بر روی تولید پلی‌پروپیلن (PP) از پروپیلن بوده است. بنابراین لازم است زنجیره پایین دست ‌پروپیلن نیز در کنار واحد‌های PDH، به صورت متوازن توسعه یابد تا علاوه بر جلوگیری از اشباع پلی‌پروپیلن در بازار و آسیب دیدن واحد‌های PDH،  مواد با ارزشی همچون کیومن، پروپیلن اکساید، اکریلونیتریل و آکریلیک اسید نیز تولید شوند.

پی‌نوشت:

[۱] Propane Dehydrogenation (PDH)

انتهای پیام/ انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.