۱۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۴۵۳۰۰ ۱۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۰ دسته: انرژی
۰

دولت بلژیک در توافقی جدید با شرکت Engie فرانسه اعلام کرد که بهره‌برداری از دو رآکتور هسته‌ای خود را که تحت مالکیت این شرکت قرار دارد، برای مدت ده سال تمدید کرده است. تمدید فعالیت رآکتورهای تولید برق هسته‌ای به تازگی در دستورکار دولت بلژیک قرار گرفته است.

به گزارش مسیر اقتصاد شرکت فرانسوی Engie و دولت فدرال بلژیک توافقنامه‌ای را با هدف توسعه و راه‌اندازی مجدد رآکتورهای هسته‌ای دوئل Doel) 4) و تیهانگ Tihange) 3) در سال ۲۰۲۶ و بهره‌برداری از آنها برای ده سال دیگر امضا کردند. در وضعیت فعلی هر دو واحد قرار است در سال ۲۰۲۵ تعطیل شوند. بر اساس طرحی که دولت فدرال بلژیک در دسامبر ۲۰۲۱ اعلام کرد، Doel 3 در سپتامبر ۲۰۲۲ تعطیل شد؛ در حالی که تیهانگ ۲ در پایان این ماه تعطیل خواهد شد. بدون توافق جدید قرار بود دوئل ۴ و تیهانگ ۳ نیز تا سال ۲۰۲۵ تعطیل شوند.

تمدید فعالیت رآکتورهای هسته‌ای در دستورکار بلژیک

با این حال، در مارس سال گذشته، دولت فدرال بلژیک تصمیم گرفت مذاکراتی را با کمپانی Electrabel – زیرمجموعه بلژیکی Engie – با هدف تمدید عملیات دوئل ۴ و تیهانگ ۳ آغاز کند. این توافقنامه اجازه حفظ ۲ گیگاوات ظرفیت اسمی تولید هسته‌ای را فراهم می کند. در ماه ژوئیه، دولت و کمپانی الکترابل یک مشارکت نامه غیررسمی در مورد ادامه مذاکرات، شرایط بهره برداری و توسعه راکتورها برای ده سال دیگر امضا کردند. دو طرف قصد داشتند تا پایان ماه دسامبر بر سر یک موضع قانونی به توافق برسند. امضای سران دولت، شرایط و شروع توافقنامه مطالعات LTO در ۹ ژانویه توسط نخست وزیر الکساندر دو کرو و وزیر انرژی تین ون در استرایتن اعلام شد.

در بیانیه دولت آمده است: این موافقتنامه در اصل گام مهمی است و راه را برای انعقاد توافقات کامل در ماه‌های آتی را هموار می‌کند و همچنین بستر آغاز فوری مطالعات زیست‌محیطی و فنی مورد نیاز برای اخذ مجوزهای لازم را فراهم می‌کند. این توافقنامه ایجاد یک ساختار قانونی برای این دو واحد را مشخص می‌کند که به طور مشترک تحت مالکیت دولت فدرال بلژیک و کمپانی Engie است. همچنین چارچوبی را برای تعیین سقف هزینه‌های آتی دفع زباله‌های رادیواکتیو تعیین می‌کند، که اجازه می‌دهد پارامترهای فنی و مالی، از جمله حق بیمه ریسک، در هفته‌های آینده تعریف و به تصویب برسد. علاوه بر این، این توافق مجموعه‌ای از تضمین‌ها را «برای اطمینان از بهره برداری مناسب تعهدات اپراتور هسته‌ای» ایجاد می‌کند.

همچنین دولت بلژیک اعلام کرد: با این توافق، هر دو طرف هدف خود را مشخص می کنند که تمام تلاش خود را برای راه اندازی مجدد رآکتورهای هسته‌ای دوئل ۴ و تیهانگ ۳ در نوامبر ۲۰۲۶ انجام دهند.

منبع: World Nuclear News

انتهای پیام/ اقتصاد بین‌الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.